Waarom gebruikmaken van de Orange Mobile Serenity-optie ?
De Orange Mobile Serenity-optie die bij alle mobiele abonnementen van Orange is inbegrepen, biedt een essentiële bescherming om in alle gemoedsrust op het internet te kunnen surfen via de 4G/5G-netwerken van Orange.
Bescherming op alle mobiele netwerken van Orange
Wanneer je op het mobiele netwerk van Orange (4G/5G) en in roaming surft, is je apparaat beschermd tegen bedreigingen als malware, virussen en phishingpogingen.
Meldingen over gevaarlijke websites
Je wordt gewaarschuwd als je een gevaarlijke of onbeveiligde website probeert te openen.
Er kan een blokkeringspagina “Je verbinding is niet privé” in je browser verschijnen.*
Content blokkeren
Je kan bepaalde categorieën van ongewenste websites blokkeren, zoals websites met geweld of met inhoud voor volwassenen.
Via je Klantenzone of de My Orange-app krijg je toegang tot je online beheerportaal waar je je bescherming en die van je gezin kan afstemmen op je behoeften.
Bescherm je nóg beter met onze geavanceerde applicaties!
Om je beveiliging nog aan te scherpen kan je een van onze geavanceerde beveiligingsapplicaties downloaden.
-
Regel je online beveiliging tot in de puntjes:
-
Bescherm je smartphone en die van je gezinsleden op openbare wifinetwerken
In België en het buitenland
-
Controleer de veiligheid van websites voor je ze bezoekt
-
Spoor kwaadaardige applicaties of bestanden op met onze antivirus
-
Zorg ervoor dat je kinderen veilig kunnen surfen:
-
Bescherm de smartphone of tablet van je kinderen op openbare wifinetwerken
In België en het buitenland
-
Blokkeer ongepaste websites en apps
-
Stel in wanneer je kinderen verbonden mogen zijn
-
Controleer of het e-mailadres van je kinderen gehackt is
Hoe werkt de optie Orange Mobile Serenity?
Controleer of de optie geactiveerd werd
Mobile Serenity wordt automatisch geactiveerd op alle mobiele abonnementen van Orange, zonder dat je daar zelf iets voor hoeft te doen.
Via je Klantenzone of de MyOrange-app krijg je op ieder gewenst moment toegang tot de optie.
Voor Go-abonnementen moet de optie handmatig worden geactiveerd (betaalde dienst, 1 €/maand).
Bescherm je apparaten
Zodra de optie is geactiveerd kun je de applicaties voor wifibescherming en ouderlijk toezicht installeren op je smartphone en die van je gezinsleden.
De applicaties zijn gratis, behalve bij de Go-abonnementen, waarbij de dienst 3 €/maand kost.
Pas je beveiligingsinstellingen aan
In je Klantenzone of via de My Orange-app krijg je toegang tot een online portaal. Daar kan je de bescherming op het mobiele Orange-netwerk en alle wifinetwerken beheren en afstemmen op je behoeften en die van je gezin.
Heb je nog een vraag?
Heb je nog een vraag?
Dit moet je allemaal weten
Alle toestellen met Android (vanaf versie 8) en iOS (vanaf versie 14) zijn compatibel.
De optie kan je rechtstreeks in- en uitschakelen via je My Orange-app of je online Klantenzone.
Je gaat heel eenvoudig naar het portaal via de My Orange-app, in de rubriek over het beheer van je veiligheidsopties.
Voorbeelden van waarschuwingen voor schadelijke sites:
1. Ik heb gevraagd om de activering van Mobile Serenity. Hoe kan ik controleren of de service al is geactiveerd?
Je zou een bevestigings-sms en/of een e-mail moeten hebben ontvangen. Controleer je telefoon, e-mail en spammap. Ook vind je de link naar het Mobile Serenity dashboard in je zelfzorgportaal voor klanten. Als je noch de bevestiging noch de link in het zelfzorgportaal kunt vinden, neem dan contact op met de klantendienst om de status van je bestelling te controleren.
2. Ik heb een activering aangevraagd voor Mobile Serenity. Hoe activeer ik de service?
De sessie moet worden verlengd zodat de nieuwe instellingen op je mobiele lijn in aanmerking worden genomen. Het is daarom raadzaam om de Vliegtuigmodus op je telefoon even te activeren om de activering te versnellen. Indien nodig kan dit tot 24 uur duren.
3. Waar word ik beveiligd door Mobile Serenity ?
Je bent beveiligd tijdens het surfen via het mobiele netwerk van Orange of het vaste netwerk van Orange (via netwerkkabel of Wifi-verbinding). Je bent ook beveiligd tijdens roaming in het buitenland. Als je ook de Mobile Serenity Plus -app op je toestel hebt geïnstalleerd en Safe Connection hebt geactiveerd, ben je ook beveiligd als je gebruik maakt van een Wifi-netwerk (bijvoorbeeld in een hotel of restaurant).
4. Wat moet er op mijn toestel worden ingesteld om te worden beschermd door Mobile Serenity ?
Zolang je geen standaardinstellingen hebt gewijzigd en geen VPN of Apple's iCloud Private Relay gebruikt, werkt Mobile Serenity direct. Je kan veilig testen of Mobile Serenity correct werkt door naar de volgende webpagina te gaan: http://phishingtest.cyansecurity.com.com terwijl je surft via het Orange netwerk. Dit is een testpagina om te controleren of Mobile Serenity correct is geactiveerd en volledig veilig is, zelfs als je niet wordt geblokkeerd. Als je de Mobile Serenity-blokkeringspagina ziet, is alles in orde. Als je een webpagina ziet met de kop “Pas op!"" is Mobile Serenity geblokkeerd. Mobile Serenity is niet geactiveerd of er is een andere dienst zoals Apple's iCloud Private Relay, de VPN of een alternatieve DNS-server nog geactiveerd, of je gebruikt niet de standaard Orange DNS-server.
Houd er rekening mee dat je op het Orange-netwerk moet blijven om te worden beschermd door Mobile Serenity. Als je surft via een Orange-netwerk dat niet Orange is (bijvoorbeeld WiFi in een restaurant), ben je niet verbonden met de Mobile Serenity-dienst.
5. Hoe kan ik controleren of ik Mobile Serenity met succes heb geactiveerd?
Je kan veilig testen of je de Mobile Serenity-dienst met succes hebt geactiveerd door naar de volgende webpagina te gaan: http://phishingtest.cyansecurity.com.com tijdens het surfen via het Orange-netwerk. Dit is een testpagina om te controleren of Mobile Serenity correct is geactiveerd en volledig veilig is, zelfs als je niet wordt geblokkeerd. Als je de Mobile Serenity-blokkeringspagina ziet, is alles in orde. Als je een webpagina ziet met de kop “Pas op!"", is Mobile Serenity geblokkeerd. Mobile Serenity is niet geactiveerd of er is een andere service zoals Apple's iCloud Private Relay, de VPN of een alternatieve DNS-server nog geactiveerd.
6. Wat moet ik doen als ik een blokkeerpagina zie voor een site die volgens mij veilig is?
Controleer de instellingen van de blokkeercategorieën en uitzonderingen in het Mobile Serenity-serviceportaal onder instellingen. Mogelijk hebt je de blokkering voor de betreffende webpaginacategorie geactiveerd of een uitzondering toegevoegd om deze pagina te blokkeren. Als je daarna nog steeds een blokkeerpagina krijgt, neem dan contact op met de klantendienst en vraag om assistentie.
7. Wat moet ik doen als ik een webpagina kan zien die naar mijn mening moet worden geblokkeerd?
Controleer de instellingen van de blokkeercategorieën en uitzonderingen in het Mobile Serenity-serviceportaal onder instellingen. Mogelijk hebt je de blokkering voor de betreffende webpaginacategorie uitgeschakeld of een uitzondering toegevoegd om toe te staan dat deze pagina wordt weergegeven. Als je de pagina daarna nog steeds ziet zonder te worden geblokkeerd, neem dan contact op met de klantendienst en vraag om assistentie.
8. Ik heb een webpagina gewhitelist die in een geblokkeerde categorie valt, maar ik kan niet alle inhoud van de webpagina zien.
Sommige websites laden hun inhoud niet alleen van het websitedomein dat wordt weergegeven in de adresbalk van de browser, maar ook van andere domeinen. Deze extra domeinen zijn mogelijk nog steeds geblokkeerd vanwege de blokkering van de categorie.
Om de volledige website te zien, moeten de extra domeinen ook worden gewhitelist!
9. Ik heb mijn profielinstellingen gewijzigd en ik heb nog steeds toegang tot webinhoud die is geconfigureerd als geblokkeerd. Hoe is dit mogelijk?
De website die je bezoekt, kan zijn opgeslagen in de cache van je browser. In dit geval is het mogelijk dat je de opgeslagen pagina bekijkt en dat Mobile Serenity Plus deze blokkeert omdat het geen nieuwe webbrowser is. Dit is een tijdelijk gedrag en na een tijdje zal de website die je probeert te openen worden geblokkeerd volgens de instellingen die je hebt gedefinieerd. Vergeet niet om de blokkering ook te activeren voor de corresponderende applicatie, anders zal het blokkeren van de website de toegang tot de applicatie niet blokkeren en vice versa.
10. Hoe kan ik mijn e-mailadres opslaan voor voortdurende achtergrondcontroles?
Nadat je je e-mailadres hebt gecontroleerd in de Identiteitscontrole kan je dit e-mailadres opslaan in de pagina met resultaten van datalekken door op het vinkje te klikken om je e-mailadres op te slaan.
Als er in de toekomst een lek wordt gevonden voor je opgeslagen e-mailadres, ontvang je een melding in het Berichtencentrum in het dashboard.
11. Hoe word ik gewaarschuwd als er een nieuw lek is?
Nadat je je e-mailadres hebt opgeslagen voor constante achtergrondcontrole, zie je een waarschuwingssymbool naast je opgeslagen e-mailadres in de Identiteitscontrolekaart in het Mobile Serenity dashboard of in het Identiteitscontrole e-mailoverzicht.
12. Beschermt Mobile Serenity mij als ik gebruik maak van Apple's iCloud Private Relay terwijl ik surf via het Orange-netwerk ?
Als je de iCloud Private Relay-functie van Apple gebruikt, word je niet meer beschermd door Mobile Serenity, omdat iCloud Private Relay van Apple de Mobile Serenity-infrastructuur omzeilt die je surfervaring beschermt. Maar je kunt upgraden naar Mobile Serenity Plus. Met de Mobile Serenity Plus-app en de geactiveerde Veilige verbinding ben je beschermd, zelfs als Apple Private Relay is ingeschakeld.
13. Beschermt Mobile Serenity mij wanneer ik een VPN (Virtual Private Network) gebruik terwijl ik via het Orange-netwerk surf?
Wanneer je een andere VPN gebruikt, word je niet meer beschermd door Mobile Serenity, omdat de VPN-tunnel de Mobile Serenity-infrastructuur omzeilt die je surfervaring beschermt.
14. Wat kan ik doen om beschermd te worden door Mobile Serenity wanneer ik Apple's iCloud Private Relay gebruik?
Om zelfs met ingeschakelde Apple Private relay beschermd te zijn, kan je upgraden naar Mobile Serenity Plus, de app activeren en de optie Veilige verbinding inschakelen.