Wat is phishing? En wat kan ik er tegen doen?
Wat is phishing?
Phishing is een vorm van internetfraude, een poging tot oplichting waarvan jij het doelwit bent. Phishing start met een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van een persoon of onderneming die je kent. Maar dit is slechts schijn. De e-mail is eigenlijk afkomstig van criminele hackers die uit zijn op jouw kredietkaart- en bankrekeningnummers, wachtwoorden, financiële gegevens, je willen aanzetten tot betalingen, enzovoort.
Hoe je jezelf kan beschermen
De verzenders van een phishing e-mail kunnen je vragen om je persoonlijke gegevens aan hen te bezorgen via e-mail of in te vullen op een website. Doe dit nooit, ook al lijkt de e-mail echt van Orange te komen. Orange zal nooit via e-mail jouw klantennummer, login, wachtwoord of pincode opvragen.
De verzenders van een phishing e-mail kunnen je ook aanzetten om een (achterstallige) betaling te voldoen. Orange zal je enkel om een betaling vragen op basis van een factuur of herinneringsbrief, en dit enkel via overschrijving op het rekeningnummer BE05 2100 2335 9975.
Opgelet voor valse Orange-sms'jes
Wij verzoeken je om niet op de link te drukken en het formulier voor de zogezegde terugbetaling niet in te vullen .
Voorbeeld vals Orange-smsje
Vals Orange-sms'je |
Inlogvenster |
Bevestiging |
Vals Orange-sms'je |
Vals Orange-sms'je |
Inlogvenster |
Opgepast voor phishing pop-ups!
Heb je onlangs pop-up advertenties op je smartphone ontvangen dat je iets gewonnen hebt of kans maakt op een geschenk van Orange België? Ga hier niet op in! Vul je persoonlijke gegevens niet in en sluit de pop-up.
Zie hieronder een voorbeeld van een phishing pop-up:
Opgepast met phishing op sociale media-kanalen
We hebben enkele meldingen ontvangen van pogingen tot phishing via sociale media als Facebook Messenger, Whatsapp, Instagram en dergelijke. Er wordt bijvoorbeeld naar het gsm-nummer gevraagd, al dan niet in combinatie met een sms-code. Let erop dat je geen persoonlijke gegevens doorgeeft aan iemand die zich voordoet als Orange en/of iemand die je kent. Bij Orange communiceren we enkel via onze officiële sociale media-profielen.
Opgelet: een fraude circuleert op Messenger in naam van Sony en NRJ. Het is belangrijk dat u in dit geval de codes ontvangen per sms niet doorgeeft! Alsook persoonlijke gegevens.
Opgelet: valse Instagram accounts liegen en houden ook fake wedstrijden. Indien je op Instagram dus een volgverzoek en/of privébericht krijgt van een pagina dat NIET orange_belgium is, is het fake. We communiceren namelijk enkel via deze pagina. Houd dit dus zeker goed in het oog en geef je persoonlijke gegevens niet zomaar door.
De naam in de privé chatbox wordt door fraudeurs vaak aangepast naar 'Orange Belgium', check dus zeker ook de officiële paginanaam op Instagram.
Het officiële Instagram account van Orange: orange_belgium
Messenger fraude |
Fake Instagram account |
Fake Instagram account |
Een phishing e-mail ontvangen? Verwittig ons
Stuur ons een e-mail via phishing@orange.be en voeg de phishing e-mail toe als bijlage. Dan kunnen onze experten deze gegevens analyseren.
Slachtoffer van oplichting?
- Bel onmiddellijk naar Card Stop op het nummer 078/170170 (0,30 euro/min) om je kaarten te blokkeren.
- Contacteer meteen je bank (via de officiële kanalen).
- Contacteer ook je lokale politie door het dichtstbijzijnde politiekantoor op de hoogte te stellen van je komst en vervolgens het nummer van het proces-verbaal door te geven aan je bank en je eventuele verzekeraar.
- Stuur de frauduleuze e-mail door naar verdacht@safeonweb.be en naar het specifieke e-mailadres voor phishing van je bank.