Menu

Sociale netwerken, e-commerce-sites, cookies enz. Op het internet worden we vaak gevraagd om onze persoonlijke gegevens in te vullen. Dat gaat gepaard met nieuwe vormen van fraude, zoals identiteitsfraude.

Kan dit jou niet overkomen?

“Mijn vrienden beweren dat ik hun een e-mail of een sms'je gestuurd heb, maar ik heb hun helemaal niets gestuurd!”

“Ik kreeg een e-mail van Orange waarin ik gevraagd werd mijn login en wachtwoord te geven omdat er een technisch probleem was met mijn account.”

Opgelet: dit zijn gevallen van identiteitsfraude!

Met deze gouden tips voorkom je dat iemand identiteitsfraude pleegt met jouw gegevens.

    1. Kies veilige wachtwoorden:

    • gebruik voor elke site of applicatie een ander wachtwoord;
    • verander regelmatig je wachtwoord;
    • gebruik cijfers, letters, kleine letters, hoofdletters en speciale tekens door mekaar;
    • schrijf nergens je wachtwoorden op.

    2. Installeer een virusscanner en voer systematisch updates uit.
    Een eerste bedreiging voor je computer zijn virussen. Gelukkig zijn er veel virusscanners op de markt.

    3. Beveilig je wifiverbinding.
    Op de meeste internetmodems staat een beveiligingssleutel. Let erop dat je om die code gevraagd wordt wanneer je een apparaat op het wifinetwerk aansluit.

    4. Schakel de firewall in op je computer.
    Dat systeem beveiligt je computer tegen indringing van een ander netwerk, zoals het internet. De meeste computers (Windows, Mac) hebben een ingebouwde firewall.

    5. Klik niet op bijlagen van e-mails waarvan je de afzender niet kent, want dan kan er zomaar malware op je computer geïnstalleerd worden zonder dat je je daar bewust van bent.

    6. Wat doe je wanneer je het slachtoffer bent van identiteitsfraude (en er bij Orange een contract geactiveerd werd op jouw naam)?

    Wij moedigen alle slachtoffers van identiteitsfraude aan om sowieso contact op te nemen met de lokale politie. Als het gevolg van die fraude is dat er een contract geactiveerd werd bij Orange kan je een standaarddocument gebruiken en dat voorleggen aan de politie.

    Bezorg ons dit ingevulde document samen met een kopie van het attest van klachtneerlegging of van de aangifte bij de politie via dit online formulier.

    Documenten indienen

    Zorg ervoor dat het proces-verbaal de volgende informatie bevat:

    • Een gedetailleerde beschrijving van wat er is gebeurd.
    • De naam van het bedrijf Orange moet in de tekst staan.
    • Het klantnummer of het telefoonnummer van de betrokkene moet ook in de verklaring worden vermeld.

    Klik hier voor meer informatie

Heeft deze pagina je verder geholpen?

Onze Orange gebruikers geven je een antwoord op jouw vragen!

Ontdek Tribe, het forum van Orange, een heleboel antwoorden op allerhande vragen verstrekt door onze leden.

Vind je toch geen antwoord op je vraag? Geen nood, stel je vraag meteen aan onze community!

95% kans op een antwoord

2050 geaccepteerde oplossingen

Vind jouw antwoord op Tribe
Communauté Tribe