Menu
Hulp & Support

Wat zijn de kosten in het buitenland (roaming)?

Algemene informatie over oproepen :

Hoeveel je voor een uitgaand of inkomend gesprek zal moeten betalen, hangt af van het land waar je bent. Klik hier voor gedetailleerde prijzen.

Goed om te weten:

In EU-landen gebruikt u de nationale volumes die in uw abonnement zijn inbegrepen om te bellen, te sms'en of te surfen. Je gebruikt je gsm net als in België.

Als je een herlaadkaart hebt, betaal je dezelfde prijs als in België. Je gebruik wordt met andere woorden afgehouden van je belwaarde en bonussen. 

Dit geldt niet voor Zwitserland en Andorra! :

De Europese regelgeving is enkel van toepassing op de lidstaten van de Europese Unie en de EER (IJsland, Noorwegen en Liechtenstein). Andorra en Zwitserland vallen daar niet onder. Zwitserland behoort tot zone 2 (Best Destinations). Die zone is inbegrepen bij sommige van onze opties.

Opgelet: de Maritieme zones

Wat zijn dat? Wanneer je een cruise maakt in de EU komen je oproepen en dataverbindingen tot stand via satellietnetwerken, die tot een andere geografische zone behoren dan de zone van de Europese Unie. Dit kan ook het geval zijn als u tijdens de cruise een klein eiland bezoekt.

Pas ook op voor speciale roamingnummers

Oproepen in roaming naar speciale nummers (0800, 0900, etc.) en korte nummers zijn niet inbegrepen en worden gefactureerd rekening houdend met de kosten die door de aanbieders en betrokken operatoren zijn bepaald. De oproepen kunnen ook in rekening worden gebracht zelfs al is het speciale nummer gratis in dit land.

Enkele concrete voorbeelden:

  • Ik heb een abonnement. Ik verblijf in Berlijn en bel naar mijn vader in België. 
    Wat gebeurt er? (Idem als je belt vanuit Frankrijk of een ander land van de Europese Unie)
    Je oproep wordt afgehouden van het nationale volume dat in je abonnement is inbegrepen. Als je volume is opgebruikt of er is geen volume in je abonnement inbegrepen, ga je buiten bundel en betaal je hetzelfde tarief buiten bundel als in België.
     
  • Ik bel vanuit Amsterdam naar Singapore.
    Je belt naar een bestemming buiten zone 1. Je betaalt 2,40 €/min incl. btw. Heb je de optie Best Destinations Plus of Best Destinations Plus Pass? Dan wordt je oproep afgehouden van de minuten die in je extra roamingbundel (Best Destinations) zijn inbegrepen.

Wat met sms en mms?

In het buitenland kan je sms-berichten ontvangen en versturen.

  • Het ontvangen van een sms in het buitenland is gratis.
  • Hoeveel het kost om een sms'je te versturen in het buitenland kan je hier bekijken.

Hoeveel het kost om een mms'je te versturen of te ontvangen in het buitenland kan je hier bekijken.

 

Surfen en ongewenste roamingkosten voorkomen

Go Light-, Plus- en Intense-klanten gebruiken het surfvolume dat in het abonnement is inbegrepen. Zodra dit volume is opgebruikt, kunnen ze verder surfen tegen een kostprijs van 0,10 euro per MB tot de door Travel Data Control vastgestelde limiet.

Voor Go Extreme-klanten wordt het EU-surfverbruik afgetrokken van het EU-surfvolume met een maximum van 40 GB. Zodra dit volume volledig is verbruikt, blijven ze buiten het abonnement surfen tegen een prijs van 0,002178 €/MB tot ze de limiet bereiken die door  Travel Data Control is ingesteld.

Voor surfen buiten de Europese Unie worden de roamingtarieven van het bezochte land toegepast totdat de door de Travel Data Control vastgestelde limiet is bereikt. Klik hier voor alle prijzen en opties.

Hieronder geven we je enkele tips zodat je zorgeloos kan surfen, zonder angst voor ongewenste kosten:

  • Gebruik wifi wanneer mogelijk, bijvoorbeeld om je apps bij te werken. Voor apps die automatisch bijgewerkt worden, kan je kiezen om de updates pas te installeren wanneer je verbonden bent via wifi. Volg daarvoor deze stappen:
    • Voor Android: 
      • Open de Google Play Store app
      • Tik rechtsboven op het profielicoon
      • Ga naar “Instellingen”
      • Tik op “Netwerkvoorkeuren”
      • Selecteer “Apps automatisch updaten”
      • Kies “Alleen via wifi om apps alleen te updaten wanneer je verbinding hebt met wifi.”
    • Voor iOS: 
      • Ga naar “Instellingen” 
      • Selecteer “App Store” 
      • Vink "app updates" uit.

 

  • Schakel het automatisch afspelen van video's op bepaalde sociale netwerken uit. Met name op Facebook, Instagram of Twitter worden video's standaard automatisch gestart. Om de functie op Facebook uit te schakelen, volg je deze stappen:
    • Voor Android:
      • Open de Facebook-app
      • Tik op het icoontje met de drie strepen bovenaan in de app
      • Tik op 'Instellingen en privacy'
      • Tik op “Instellingen”
      • Tik op “Media”
      • Selecteer “Video's nooit automatisch afspelen”
    • Voor iOS:
      • Open de Facebook-app
      • Tik op het icoontje met de drie strepen onderaan rechts in de app
      • Tik op “Instellingen en privacy” en dan op 'Instellingen'
      • Scroll naar beneden naar "Voorkeuren" en dan naar "Multimedia-inhoud"
      • In video-instellingen, tik op 'Automatisch afspelen'
      • Selecteer 'Video's nooit automatisch afspelen'
         
  • Om je budget in alle transparantie te kunnen beheren, controleer je of je Travel Data Control op de gewenste limiet is ingesteld. Standaard is die limiet ingesteld op 50 € (excl. btw). Je kan die limiet altijd aanpassen in de My Orange-app (“Mijn producten beheren” dan “opties beheren”) of in je klantenzone (“Mijn producten” >> “opties beheren”)
     
Heeft deze pagina je verder geholpen?
Een beetje hulp nodig?

Nog meer mogelijkheden