Je factuur begrijpen

Op je factuur staat heel wat info. Maar waar komen die kosten nu eigenlijk vandaan? Hier lees je meer over je factuur.

    Je eerste factuur

    Je eerste factuur is mogelijk wat hoger. Dat heeft te maken met het moment waarop je abonnement is gestart.

    Hier vind je een voorbeeld

    De factuurperiode van je eerste factuur is langer dan een maand. De vaste prijs van je abonnement betaal je namelijk altijd een maand vooraf. Heb je het abonnement halverwege de factuurperiode opgestart? Dan worden de kosten van de eerste halve maand opgeteld bij de kosten van de volgende maand.

    Op je eerste factuur staan ook eenmalige kosten. Bijvoorbeeld de aansluitingskosten en de kosten voor het toestel dat je hebt gekocht.

    Je factuur bestaat uit 3 delen

    • Abonnement + opties: je maandelijks abonnement en opties die elke maand terugkomen
    • Buiten abonnement: alles wat niet inbegrepen is in je abonnement en dat bovenop je abonnementskosten aangerekend wordt.
    • Verbruik van je abonnement: overzicht van het gebruik van de inbegrepen volumes

    Kortom, je betaalt elke maand het verbruik buiten abonnement voor de vorige periode en de abonnementskosten van de volgende periode.

    Moet je meer betalen dan verwacht?

    Dat kan gebeuren. En het is vaak makkelijk te verklaren. Hier zie je waardoor je factuur hoger kan uitvallen.

    Kosten buiten je abonnement

    Deze kosten staan op je factuur als je meer gebeld, ge’smst of gesurft hebt dan wat inbegrepen in je abonnement zit.
    Het volgende verbruik berekenen we altijd buiten je abonnement:

    • Bellen naar servicenummers, zoals 0900- en 0909-nummers
    • Mobiel internet: verbruikte data buiten de inbegrepen volumes van je abonnement
    • Oproepen en mobiel internet in het buitenland: bellen, sms'en, internetten en gebeld worden in landen buiten de EU
    • Mms’en: verstuurde mms’en, zowel in België als in het buitenland
    • Parking sms 4411 / 4810: sms’en naar 4411 of 4810 om een parkeerbeurt te starten of beëindigen
    • Sms-ticket De Lijn: tickets voor het openbaar vervoer via sms
    • Eénmalige opties: alle opties die niet maandelijks vernieuwd worden, zoals surfherlaadbeurten, Traveller Data Pass, Traveller Pass en World Traveller Pass

    Wanneer staan deze kosten op de factuur?

    De kosten buiten abonnement berekenen we achteraf. Je ziet deze kosten van de lopende maand in de My Orange-app of in je Klantenzone bij je verbruik. In de volgende maand zie je deze kosten terug op het factuuroverzicht.

    Tip: zo beperk je extra kosten

    Een ander abonnement

    Heb je onlangs een nieuw abonnement gekozen? Je factuur zal er even anders uitzien.
    De abonnementskosten staan twee keer op je factuur. Geen zorgen! Je betaalt niet 2 keer. Je ziet de abonnementskosten tot het moment van wijziging van je oude abonnement en de kosten van je nieuwe abonnement na de wijziging.

    Van je vorige abonnement ontvang je een tegoed voor de dagen die niet gebruikt zijn. Je oude abonnement eindigt waar je nieuwe begint en je hebt op je vorige factuur al op voorhand je abonnement betaald.

    Je laatste factuur

    Als je je abonnement de afgelopen maand hebt stopgezet, heb je te veel abonnementskosten betaald. Dat deel krijg je terugbetaald als krediet op de volgende factuur. Als je een terugbetaling wil, kan je dit gewoon aanvragen.

    Terug naar Hulp

    Was dit geen antwoord op je vraag?

    De Orange Community staat voor jou klaar om je vragen snel te beantwoorden.

    Zoeken in de Orange Community