Menu
Blog

Wiko Rainbow Lite, een kleurrijke smartphone

Tech

Al is de Wiko Rainbow Lite niet bepaald een krachtig toestel, oogstrelend is des te meer, met alles erop en eraan om na de vakantie geconnecteerd aan de slag te gaan voor minder dan 100 euro.

09.09.2015 Cédric Godart

Het doet ons plezier dat de Lumia-stijl in combinatie met het design van de iPod Touch inspiratie heeft opgeleverd voor een hele reeks hippe en kleurrijke Android-smartphones. De nieuwste Rainbow van het Europese merk Wiko past mooi in dat rijtje.

Voor minder dan 100 euro pakt deze Wiko uit met vrij onberispelijke technische gegevens, zoals een scherm van 5 inch. HD-resolutie ontbreekt: je moet tevreden zijn met 854 bij 480 pixels. Dat is dus heel wat minder dan een Sony Xperia Z3 van hetzelfde formaat.

De Rainbow Lite heeft een RAM-geheugen van 1 GB en de quadcoreprocessor trekt zich vrij goed uit de slag. De 4.4-versie van Android hapert niet. Op de website van Wiko hebben we een update naar Android 5.0 gevonden. Je installeert die op ongeveer tien minuten en achteraf lijkt de interface nog wat vlotter te functioneren, onder andere als je verscheidene apps tegelijk gebruikt.

De opslagruimte bedraagt 4 GB. Installeer je bovendien een micro-SD-kaartje van 64 GB, dan beschik je in totaal over 68 GB. Communiceren met de buitenwereld gaat via Bluetooth en wifi, maar toch vooral via 3G+ en zelfs 4G. Het toestel doet denken aan een recente Lumia, weegt 158 g (een beetje zwaar op de hand) en meet 14 bij 7 cm, terwijl het 9 mm dik is.

Voor een toestel van nauwelijks 100 euro vonden wij de fotosensor van 5 megapixel absoluut niet slecht. Beelden schieten die je tot posterformaat kunt opblazen, lukt niet, maar buiten zijn de resultaten toch vrij goed. Binnen zie je meer korrel. De frontcamera van 2 megapixel geeft heldere beelden, die je vlot uitwisselt, bijvoorbeeld via Skype.

De batterij is altijd een belangrijk detail. In dit geval is ze 2.000 mAh groot en laat ze niets te wensen over. Wij haalden 24 uur (met ingeschakelde 4G-verbinding).

De slogan van het merk luidt “back to basics” en daar is volgens ons geen letter van gelogen. Het toestel is voordelig, veelzijdig, krachtig, vlot in het gebruik en het biedt 4G: voldoende voor een duurzame en pijnloze investering.

Tags

Found this useful? Share with

Cedric Godart
30-something, geobsedeerd door zowel spinning als het opsporen van alle mobile nieuwtjes op elk uur van de dag.