Welke revolutie zal augmented reality teweegbrengen in de sport?

Tech

Overal om je heen hoor je praten over augmented reality. De innovaties die op die technologie zijn gebaseerd zijn amper bij te houden. Bovendien dringt het fenomeen door tot in de meest uiteenlopende sectoren: videogames, gezondheid, industrie enz.
Maar hoe zal augmented reality ons leven, en in het bijzonder de sport, veranderen? Wij gingen op onderzoek uit.

21.06.2017
Door Céline R

Wat is augmented reality?
Augmented reality legt als het ware een digitaal laagje over het reële gezichtsveld.
Je kan de technologie beschouwen als een soort van brug tussen de zogenaamde virtuele wereld en de echte wereld. We nemen de inkomende gegevens waar en ze verschaffen ons nieuwe informatie. Vooral de interactie in reële tijd is kenmerkend.

Zelfs al lijkt het concept van augmented reality je iets uit een verre toekomst, je hebt het zeker al met eigen ogen gezien tijdens een voetbalwedstrijd op tv. Om te oordelen of een aanvaller buitenspel loopt of niet wordt een lijn op het scherm geprojecteerd. Dat is een voorbeeld van augmented reality: iets dat er eigenlijk niet is, maar toch zo gemanipuleerd wordt zodat we het live zien.
Voor wie het niet zo heeft voor voetbal, zijn regatta's een ander populair voorbeeld. Informatie zoals de snelheid waarmee de boten varen, hun positie en de windkracht verschijnt onmiddellijk op tv. Die analyses verhogen de aantrekkingskracht van de sport en laten de toeschouwer op een unieke manier van het spektakel genieten.

Om die augmented reality over te brengen, gebruikt men tal van instrumenten zoals contactlenzen, brillen, camera's en headsets. Bijvoorbeeld Google Glass.
Google startte in 2012 met het project. De bril is uitgerust met een camera, een microfoon en minischermpjes. Je kan er de meeste functies van Google op gebruiken (agenda, sms, foto, gps). Het eerste voorbeeld van een toepassing is Nike+ Game Vision, een game om te lopen.
De bedenkers van dit innovatieve concept combineerden geconnecteerde voorwerpen met Google Glass en ontwierpen zo het eerste sportieve spel in augmented reality voor lopers. Zo kunnen de gebruikers verschillende oefeningen aan hun routes toevoegen (springen, sprinten enz.) om het lopen leuker te maken.

Toepassingen in de sport?
Deze revolutionaire technologie drong al door tot in de meeste sporten. Maar sommige sporten, denk maar aan extreme sporten, blijven moeilijk toegankelijk omdat ze bijzondere aandacht vergen.

Bepalend voor die sterke opkomst is het verband tussen augmented reality en de manier waarop de gegevens worden gebruikt. Vandaag gebruiken steeds meer atleten geconnecteerde voorwerpen om gegevens te verzamelen en hun niveau op te krikken. Nu we die gegevens kunnen verzamelen, is de volgende vraag: hoe brengen we die gegevens over op de sporters, de trainers, de toeschouwers?
Voor minder populaire sporten is dit dé kans om een nieuwe technologie onder de arm te nemen en zo een nieuw publiek en nieuwe beoefenaars aan te trekken. Geen beter voorbeeld daarvan dan het initiatief van de vereniging Brooklyn Boulders Somerville die een formule aanbiedt die je nergens anders vindt. De club werkt samen met een IT-programmeur die een klimmuur in augmented reality ontwikkelde om het klimmen leuker en aantrekkelijker te maken.

Voor de toeschouwers
De toeschouwer wil zich in de schoenen van de spelers kunnen verplaatsen, hij wil naast hen op het veld staan en hun emoties delen. Met augmented reality wordt dat voortaan mogelijk.
Tot vandaag kon een speler enkel beschrijven wat er in hem omgaat door dat uit te leggen. Augmented reality biedt veel meer mogelijkheden om die ervaringen te delen.

Het mooiste voorbeeld, en je hebt er vast al van gehoord, is de headset voor augmented reality waar Microsoft onlangs mee naar buiten kwam: de HoloLens.
In een filmpje waarin de functies van de HoloLens worden voorgesteld, geeft Microsoft een overzicht van de verschillende mogelijkheden voor de tv-kijkers die in de nabije toekomst naar een sportevenement willen kijken. Zet je headset op en beleef de wedstrijd alsof je er zelf bij was. De wedstrijd bekijken op een reuzenscherm, statistieken in reële tijd, spelers die door je living lopen: sport wordt interactief en de toeschouwer krijgt de teugels in handen.

In je zetel of in de tribunes, augmented reality zal de sport heruitvinden. Zet je alvast schrap voor een ervaring die je zal wegblazen.

Voor amateursporters
Ook voor amateursporters staan er projecten in de steigers. Het skiseizoen is afgelopen, maar misschien krijg jij volgend jaar wel de kans om een geconnecteerde skibril met augmented reality op te zetten: de RideOn. Het voordeel van augmented reality tijdens het skiën is dat de beoefenaar het al gewend is om tijdens het skiën een bril te dragen.

Voor topsporters
Topsporters waren als eersten geïnteresseerd in de ontwikkeling van augmented reality. Omdat ze constant op zoek zijn naar manieren om hun niveau te verbeteren, blijven ze reikhalzend uitkijken naar de nieuwe mogelijkheden die de technologie hen biedt. De wieler- en loopsport zijn door al die veranderingen enorm geëvolueerd. Denk maar aan de producten die het bedrijf Recon bedenkt en ontwikkelt.

Met zijn ruime assortiment van producten richt het bedrijf zich vooral tot topsporters. De Recon Jet is bijvoorbeeld een geconnecteerde bril voor wielrenners en hardlopers, die in reële tijd informatie toont onder je rechteroog. Voortaan hoef je niet meer naar je horloge of gsm te kijken, je ziet alles letterlijk in een oogwenk.

We kunnen alleen maar dromen hoe de sport er morgen zal uitzien.