Wat is buiten bundel gaan en hoe vermijd je het?

Tot uw dienst

Je hebt een abonnement en, hoewel je elke maand goed op je verbruik let, ontvang je weleens een factuur met enkele euro's extra. Hoe vermijd je dat en waar komen die extra kosten vandaan? Je leest er alles over in ons artikel.

 

25.02.2019
Door Céline R

Wat is buiten bundel gaan?

Wanneer je buiten bundel gaat, heb je meer verbruikt dan bij je maandelijkse bundel is inbegrepen. Je verbruik buiten bundel is het bedrag dat je wordt aangerekend voor:
- oproepen, sms'jes, mms'jes en dataverbindingen die niet bij je abonnement zijn inbegrepen (bijvoorbeeld naar speciale nummers)
- elk gebruik in het buitenland, indien niet inbegrepen bij je maandelijkse bundel
- het overschrijden van je bundel (bijvoorbeeld te veel bellen)
- aankopen van mobiele apps, parkeer-sms'jes enz.
De voorbeelden zijn eindeloos. Elk gebruik wordt in de puntjes weergegeven op je maandelijkse factuur. Daarom is het altijd interessant om je pdf-factuur te raadplegen in je Klantenzone op onze website.
Zo zie je meteen waar die extra kosten vandaan komen en hoe je die in de toekomst kan vermijden.
Is buiten bundel gaan geen uitzondering voor jou? Aarzel niet om een beroep te doen op onze tool Personal Check-Up en zo het tariefplan te vinden dat het best past bij je verbruik.

Hoe vermijd ik dat ik nog buiten bundel ga?

Je facturen bekijken is al een goed begin. Maar nog beter is om je verbruik in real time (of toch bijna...) op te volgen.
Daarvoor ontwikkelde Orange de My Orange-app: houd je verbruik heel je facturatieperiode lang onder controle. Je hoeft dus niet op je factuur te wachten om je verbruik te kennen.
De app My Orange biedt je een overzicht van:
- nationale oproepen en sms'jes (na een paar uur)
- je gebruikte surfvolume (onmiddellijk)
- je gebruik in het buitenland (na ongeveer 48 uur)
- multimedia-aankopen (na enkele dagen)
We hadden het al over de My Orange-app in ons artikel '3 manieren om mijn mobiele verbruik onder controle te houden'.

Herinnering van overschrijding en ZEN-abonnement

Daarnaast stuurt Orange je sms'jes via zijn dienst Budget Check.
Die gratis sms'jes worden automatisch verstuurd zodra je je bundel helemaal hebt opgebruikt. Daarna krijg je een sms wanneer je een bepaald bedrag buiten bundel hebt bereikt (dat bedrag kan je zelf aanpassen maar is standaard ingesteld op 50 euro).
Als je een ZEN-abonnement hebt, kan je je bundel onmogelijk overschrijden: je verbinding wordt geblokkeerd zodra je bundel helemaal op is.
Je ontvangt een sms zodra je 80 % van je bundel hebt opgebruikt, zodat je je verbruik kan aanpassen. Om je ZEN-abonnement weer te activeren, kan je extra belwaarde aankopen.

Hoe verander ik van tariefplan bij Orange?