Waarom een professioneel netwerk cruciaal is voor jonge ondernemers
Werk
Voor jonge ondernemers is een netwerk niet alleen handig, maar zelfs cruciaal om te groeien – op professioneel én persoonlijk vlak. Netwerken is een vaardigheid, waarin je bedreven kunt worden door het – je raadde het al – veel te doen. Tijd dus om achter je bureau vandaan te komen en te verbroederen met collega-professionals! Dat levert je namelijk meer dan één voordeel op.
1.Netwerken creëert kansen
Een goeie ‘elevator pitch’ brengt je vaak verder dan je denkt. Het loont de moeite om te investeren in jouw persoonlijke verkoopspraatje, al is dat misschien een iets te denigrerende omschrijving voor de anderhalve minuut waarin jij de toehoorder uitlegt wie je bent, wat je doet en waarom dat jouw passie is. Waarom dat belangrijk is? Omdat je er misschien een potentiële klant, investeerder of leverancier mee overtuigt om met jou in zee te gaan. Waar je die mensen ontmoet? Op een netwerkevent, uiteraard.
2.Je netwerk levert je aanbevelingen op
Iedereen in je netwerk heeft op zijn beurt een eigen netwerk. Ook daartoe krijg je onrechtstreeks toegang wanneer je nieuwe mensen ontmoet. Iemand beveelt je aan bij iemand anders, en de bal gaat aan het rollen. Dat werkt ook in de andere richting: vergeet niet om zélf ook eens een collega aan te bevelen bij de contacten in jouw eigen netwerk.
3. Netwerken doet je groeien als ondernemer
Zoals we in de inleiding al vermeldden, is netwerken een vaardigheid. Door het vaak te doen, word je er beter in. Regelmatig praten met mensen die je niet kent, helpt je bovendien om je schroom te overwinnen en jezelf te ‘verkopen’ – een talent dat je als jonge ondernemer goed van pas zal komen.
4.Via je netwerk werk je aan je reputatie als ondernemer
Door regelmatig aanwezig te zijn op netwerkevents (en er misschien zelfs als spreker op te treden), bouw je ook aan je reputatie. Zet gerust je expertise in de verf, toon je passie en je kennis van zaken, zodat mensen weten dat ze bij jou aan het juiste adres zijn voor advies en een uitstekende service.
Let wel: je hoeft niet álle netwerkevents af te schuimen, want je hebt uiteraard ook nog een zaak te runnen. Verlies je corebusiness niet uit het oog.
Wees ook selectief in het netwerken: bedenk vooraf welke events het interessantst zijn voor jouw onderneming of sector, en waar je je bijgevolg écht kunt profileren.
Tags
Found this useful? Share with
