Trailrunning verovert sociale media

Fun

In 2019 kan je moeilijk om de hashtag #trail heen. Hoe is dat gekomen? Hoe ontstaan zulke groepen en hoe groeien ze zo snel in aantal? We stellen dit nieuwe fenomeen aan je voor en geven je een aantal tips om deze vorm van hardlopen op te nemen. De adrenaline krijg je er gratis bij.

25.02.2019
Door Céline R

Een fenomeen in volle bloei

Bij trail of trailrunning loop je lange afstanden in de vrije natuur. Asfaltwegen laat je zoveel mogelijk links liggen. Hoelang en op welke ondergronden je loopt, bepaal je helemaal zelf. De sport lokt steeds meer enthousiastelingen, die zich ook vaker in community's groeperen. Sociale netwerken, smartwatches en andere slimme objecten zijn daar niet vreemd aan, want dankzij de toestroom van tools en applicaties kunnen trailrunners pittoreske routes ontdekken, hun prestaties bijhouden en zichzelf uitdagingen stellen (liefst zonder verloren te lopen!).

Wat is het verschil tussen trailrunning en hardlopen?

Wanneer je op asfalt loopt, meet je je prestaties met een chronometer. Bij trailrunning ligt dat helemaal anders. Je loopt echt in de natuur, op verschillende ondergronden en - afhankelijk van het parcours - met grote of minder grote hoogteverschillen. De ene race is de andere niet. Daarom moeten de prestaties in de reële omstandigheden gemeten en geëvalueerd worden.

Individueel of in groep

De tijd dat je op zondag in je eentje ging joggen is voorbij. Lopen is geëvolueerd naar een sociale aangelegenheid. Je kan lopen met vrienden, met collega's of met gelijkgestemden die je leerde kennen op sociale netwerken of op speciale platformen voor trailrunners. Betrail is zo'n platform. Naast een kalender met alle wedstrijden en uitslagen vind je er een klassement dat berekend wordt op basis van een algoritme dat ontwikkeld werd door twee gepassioneerde Belgische docenten.

Tips voor een goede voorbereiding

Om te beginnen moet je uiteraard goed uitgerust zijn. Behalve een stevig paar loopschoenen waarmee je urenlang op onregelmatig terrein moet kunnen lopen zonder blessuregevaar moet je ook gepaste kledij aantrekken en je voldoende hydrateren en goed eten.
Daarnaast moet je jezelf ook lichamelijk en mentaal voorbereiden. Je moet eerst grote afstanden lopen en korte en langere trajecten afwisselen wil je beetje bij beetje progressie boeken.
Tot slot zijn slimme objecten en applicaties voor de smartphone in het bijzonder handig om interessante looproutes te ontdekken, om je prestaties bij te houden (bijvoorbeeld aantal gelopen kilometers, paslengte, hoogteverschil) maar ook om je hartslag te meten en je eraan te herinneren wanneer het tijd is om te drinken, bijvoorbeeld.

Met deze schoenen loop je op wolken