Telefoons stoten spelconsoles van de troon

36,9 miljard dollar... zoveel geld gaat er wereldwijd om op de markt van videogames voor mobiele toestellen! Daarmee is deze markt groter geworden dan die van de computers. Doorgewinterde gamers moeten hun nagels omdraaien op hun klavier als ze dat horen. De schuld ligt uiteraard bij Candy Crush, Avadon, Pokémon Go, Mario Run en consoorten, die van onze smartphones heuse draagbare spelconsoles hebben gemaakt. Zonder die toestellen zou het trouwens allemaal nooit zo'n vaart hebben gelopen. Met hun krachtige processoren, vinnige geheugens en steeds fijnere resoluties kunnen ze de meest veeleisende spellen draaien. En je hoeft er niet eens muntjes in te gooien :-)

16.03.2017
Door Céline R

Indrukwekkende cijfers

- 37 miljard dollar, dat is de waarde van de wereldwijde markt van videogames.
- 55,7%, dat is de penetratiegraad van videospellen in de Verenigde Staten, waar momenteel 164,9 mensen actief gamen.
- Gemiddeld gamen deze spelers 24 minuten per dag en spelen ze 3,6 verschillende spellen per maand.
- Ook de liefhebbers van snoepjes zijn met velen want er worden elke maand wereldwijd maar liefst 20 miljoen partijtjes Candy Crush gespeeld.
- En de trend van vorige zomer, Pokémon Go, werd op 19 dagen tijd meer dan 50 miljoen keer gedownload.

Final Fantasy

De sound van Final Fantasy Brave Exvius  De getalenteerde zangeres Ariana Grande heeft een van haar liedjes geleend aan de makers van de wereldberoemde game. Na lang twijfelen of ze ofwel Greedy dan wel Touch It zouden gebruiken, hebben ze het laatste gekozen en de sound geremixt.  Door percussie en strijkers toe te voegen, heeft het team van Final Fantasy de oorspronkelijke versie van Ariana een zekere grandiositeit gegeven die het epische karakter van de saga benadrukt. Mocht je de trailer nog niet hebben gezien, hier is het te doen.

Wat is het verschil tussen een telefoongamer en een spelconsolegamer?

Dat is nog eens een interessante vraag! ;-)  Is er eigenlijk een verschil ?
Volgens bepaalde studies, jazeker.
Iemand die gamet met een spelconsole is intensiever bezig met zijn spellen, terwijl een telefoonspeler gamen eerder als een tijdverdrijf ziet, ook al lijkt de komst van apps zoals Pokémon Go daar toch enige verandering in te brengen.
Maar het grootste verschil situeert zich ter hoogte van de broekzak, meer bepaald daar waar de portefeuille zit. Fans van spelconsoles spenderen beduidend meer aan de aankoop van de laatste nieuwigheden dan hun mobiele collega's, die kunnen kiezen uit een brede waaier van gratis games. De mobiele game-industrie draait bijgevolg op 'whales', een kleine groep spelers die bereid zijn om te betalen om toegang te krijgen tot extra functies van bepaalde spellen.

En jij, doe jij het met je telefoon of met een console?