‘Start to social media’: tips voor bedrijven

Werk

Bedrijven die hun aanwezigheid op social media strategisch goed aanpakken, plukken daar op termijn de vruchten van. Tips om je doelgroep te bereiken op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter, en zo meer klanten te werven. Start to social media – het liefst vandaag nog.

08.06.2017
Door Céline R

 

Bedenk een strategie
Zonder een ondersteunende strategie lopen bedrijven het risico dat hun accounts op social media stuurloos beheerd worden. Of erger nog, dat het algauw stil wordt op de Facebook-account van het bedrijf, vaak tot ergernis van klanten die er hun vragen stellen of opmerkingen geven. Het komt er dus op aan om vooraf een social-mediastrategie vast te leggen. In de meeste bedrijven is die taak weggelegd voor de afdeling marketing en communicatie, en bevat zo’n strategie onder andere richtlijnen inzake:

  • Doelpubliek: wie willen we bereiken?
  • Boodschap: wat hebben we te vertellen?
  • Kanalen: welk kanaal zetten we in voor welk doel?
  • Frequentie: hoe vaak publiceren we?
  • Content: hoe verpakken we de boodschap (blog, filmpjes, podcasts, foto’s, quotes, …)?

Maak het concreet
Zodra de strategie bepaald is, kunnen de richtlijnen concreet vormgegeven worden. Een handige tool daarbij is een digitale social-mediakalender. Een spreadsheet bijvoorbeeld, die alle gegevens bevat voor de posts op de verschillende accounts, zoals topics, titels, advertentietekstjes, beelden, publicatiedata, links etc. Wel even brainstormen met het team om een template te maken die werkelijk álle gegevens bevat die thuishoren in deze contentkalender.

Doe een beroep op huidige klanten
Geen betere reclame dan tevreden klanten die uiting geven aan hun tevredenheid over de geleverde diensten of producten. Geen wonder dus dat veel bedrijven hun klanten gratis staaltjes bezorgen met de vraag om hun mening te delen op de Facebook-account van het bedrijf. Op Instagram groeide deze werkwijze zelfs uit tot wat we ‘influencer marketing’ noemen. Bloggers of fervente Instagrammers met veel volgers worden door bedrijven betaald om producten aan te prijzen. Een efficiënte manier om bepaalde nichedoelgroepen (fashionista’s, foodies, concertgangers, wijnliefhebbers, …) beter te bereiken.

Geef het tijd
Tot slot nog een gouden tip: gun je social-mediastrategie de tijd om te groeien. Je bouwt niet in een keer een grote groep volgers op, zoiets gaat geleidelijk aan. Wat je als bedrijf vooral moet doen, is volhouden: regelmatig nieuwe, relevante en inspirerende content brengen, is meestal de sleutel tot succes.