Smartphone verloren of gestolen? Wat nu?

Je vindt je smartphone niet meer of erger hij is gestolen! Geen paniek, als je gsm of tablet onvindbaar is, kan je die gelukkig snel blokkeren. Hou het hoofd koel, wij leggen je alles uit.

23.01.2021
Door Simon V

Gestolen of verloren gsm: zo reageer je correct

Als je plots vaststelt dat je smartphone onvindbaar of gestolen is, zet je deze stappen.

1. Probeer hem op te sporen

Probeer meteen je smartphone te lokaliseren Find my iPhone of Find my Device als je een Android-toestel gebruikt. Misschien vind je zo de plek waar je hem voor het laatst hebt gebruikt. Met een beetje geluk heb je hem snel weer in je bezit.

Niet gelukt? Ga dan over naar de volgende stap.

2. Blokkeer je simkaart

Tweede item op je to-do-lijstje: je simkaart laten blokkeren. Je hoeft daarvoor alleen maar naar 0800 95 95 5 te bellen. In het buitenland bel je +32 495 95 95 00.

Je mag er gerust in zijn: alleen je simkaart wordt uitgeschakeld, je abonnement blijft actief.

Als je vermoedt dat je smartphone gestolen is, kun je ook aangifte doen bij de politie.

Ik heb een nieuwe smartphone nodig, toon mij de promo’s!

3. Blokkeer je toestel

Als je ons belt om je simkaart uit te schakelen, is het ook mogelijk om je smartphone definitief te laten blokkeren. Je hoeft ons daarvoor alleen maar het serienummer of IMEI-nummer van je toestel mee te delen. Je vindt dit nummer van 15 cijfers op de doos of je aankoopfactuur.

Als je een iPhone of iPad gebruikt, dan blokkeer je ze met de optie "Geef op als verloren".

Ook bij een Android-smartphone of -tablet is het eenvoudig om het toestel te blokkeren of de gegevens op afstand te wissen.

4. Bestel een simkaart

Is je toestel echt niet meer terug te vinden of zelfs gestolen? Bestel dan een nieuwe simkaart via je Klantenzone of in een Orange-shop in je buurt. Op die manier kan je je abonnement blijven gebruiken.

Als je een herlaadkaart gebruikt, recupereer je op je nieuwe simkaart de belwaarde die je nog over had.

Kan ik mijn smartphone (of tablet) verzekeren?

Verlies of diefstal brengen nogal wat ongemakken met zich mee. Daarom is het een goed idee om een gsm- of tabletverzekering te nemen. Ook als je toestel valt, is het verzekerd en ben je gerust.

Je kiest bij de verzekering ook zelf de dekking voor je toestel:

  • tegen diefstal
  • tegen accidentele schade
  • tegen accidentele waterschade

Voor wie?

Mobile Insurance is beschikbaar voor alle Orange-klanten met een abonnement. Heb je je smartphone in een Orange-shop gekocht? Dan moet je Mobile Insurance binnen 7 dagen na je aankoop activeren. Heb je het toestel ergens anders gekocht? Dan heb je tot 2 maand na de aankoop tijd om een verzekering te nemen.

Hoeveel kost het?

Alles hangt af van de risico’s waartegen je je verzekert en van de prijs van je toestel. Je hebt al een verzekering vanaf 6 €. De franchise bedraagt 20 tot 50 €, afhankelijk van de dekking die je kiest wanneer je de verzekering neemt.

Een voorbeeld: als je toestel 500 € heeft gekost, betaal je voor je verzekering 8 € per maand voor accidentele schade, accidentele waterschade, diefstal met braak en diefstal met geweld, pickpocketing of toestel uit de handen graaien en bedrieglijk gebruik van de simkaart. De dekking geldt wereldwijd. Bij een schadegeval bedraagt de franchise 30 €.

Ik wil mijn smartphone verzekeren!

Lees ook:

▶️ Een gsm-verzekering: doen of niet? Wij helpen je om de juiste keuze te maken!
▶️ Nieuwe smartphone nodig? Kies voor een refurbished iPhone!
▶️ Hoe die ik aangifte van een schadegeval bij mijn verzekeraar?