Menu

Schermtijd op je iPhone of Android: zo hou je het gezond!

Laptops, smartphones, tablets, smart tv’s, gameconsoles … de laatste jaren is onze schermtijd fors toegenomen. Ook kinderen spenderen steeds meer tijd op een scherm. Maar hoeveel schermtijd is gezond? En hoe kun je je schermtijd instellen op je iPhone of Android? Op deze pagina ontdek je alles over verantwoord schermgebruik voor jong en oud!

19.03.2021
Door Maité D

 

Alles wat je moet weten over schermtijd 

Je schermtijd instellen en opvolgen (iPhone) 

Meten is weten! En dat geldt ook voor je schermtijd. Je iPhone maakt het je bovendien heel gemakkelijk: Apple biedt op z’n toestellen een ingebouwde ‘Schermtijd’-functie aan waarmee je direct kan zien hoeveel tijd je op je iPhone, iPad en/of Apple-computers spendeert.

De ‘Schermtijd’-applicatie vind je onder Instellingen. De app geeft een dagelijks gemiddelde, alsook het verschil ten opzichte van de week ervoor.

screenshot_schermtijd_iphone_nl.png


Benieuwd waar al die uren en minuten naartoe gegaan zijn? Klik dan op ‘Bekijk alle activiteit’. De app geeft je nu een gedetailleerde weergave van hoeveel minuten je op elke app spendeerde. 

screenshot_schermtijd_iPhone_nl.png


Wie meerdere Apple-toestellen heeft, kan via deze app ook zien hoeveel schermtijd er naar welk toestel gegaan is. Kies hiervoor Instellingen > Schermtijd > Bekijk alle activiteit > Apparaten (rechterbovenhoek). Er verschijnt nu een menuutje waarin je zelf de verschillende apparaten kan selecteren.

Tot slot kan je via ‘Apparaatvrije tijd’ en ‘Applimieten’ ook zelf je schermtijd instellen voor respectievelijk het volledige apparaat of specifieke apps. Een handige hack als je je eigen schermtijd wil beperken of dat van (jonge) kinderen!

Je schermtijd instellen en opvolgen (Android) 

Android smartphones hebben geen ingebouwde feature om je schermtijd te tracken. Gelukkig vind je in de Google Play Store tegenwoordig heel wat handige applicaties om je gebruik op te volgen! Bovendien bieden de meeste apps ook extra functionaliteiten aan om je schermtijd te beperken.

Screen Time is er zo eentje. Deze app is qua layout duidelijk geïnspireerd door de iPhone app en biedt je een handig overzicht van zowel je dagelijkse als wekelijkse gemiddelde. Onderaan vind je ook een lijstje met daarin exact hoeveel minuten je op elke app spendeerde.

De basisversie van deze app is helemaal gratis. De schermtijd beperken is een premium feature die beschikbaar is voor slechts 2,29 euro per maand.

Wat is de gemiddelde schermtijd? 

Denk je dat jouw schermtijd hoger of lager ligt dan dat van de gemiddelde Belg? De resultaten zullen je misschien verrassen. Onderstaande tabel uit de Digimeter 2019 – het jaarlijkse rapport rond media en ICT van onderzoekscentrum imec – toont hoeveel uur elke leeftijdsgroep de smartphone gemiddeld gebruikt per dag. Wat jij ervan verwacht had?

imec_digimeter_tabel_nl_schermtijd.png

Hier zijn trouwens nog enkele toffe weetjes uit de imec Digimeter! 

  • We ontgrendelen onze smartphone gemiddeld 75 keer per dag. In de leeftijdsgroep 16-24 jaar loopt dit zelfs op tot 117 keer per dag. 
  • Ongeveer 1 op 5 Belgen spendeert meer dan 5 uur per dag op een smartphone. Dat is bijna een volledige werkdag! 
  • De helft van onze schermsessies start 3 minuten na de vorige sessie. Denk bijvoorbeeld aan situaties waarbij je iets wil opzoeken op je smartphone, je toestel weer aan de kant legt en dan plots je notificatie hoort afgaan – en uiteraard wil je meteen weten wie jou een bericht gestuurd heeft.
  • Meer dan 3 op 10 personen neemt de smartphone mee naar het toilet.
  • Wanneer we onze smartphone gebruiken, gaat meer dan 30% van onze schermtijd naar sociale media.
  • Toch gebruiken we onze smartphone ook steeds meer voor andere activiteiten dan louter bellen of berichten sturen:

Hoeveel schermtijd is gezond voor volwassenen? 

Hoewel er al veel onderzoek naar gedaan werd, bestaat daar voor volwassenen nog altijd geen eenduidig antwoord op. In een TIME-artikel nodigt professor in computerwetenschappen Cal Newport (Georgetown University) mensen uit om vooral stil te staan bij de waarde van je schermtijd. Wat levert die tijd jou op? En wat mis je ondertussen?

“Als schermen je weghouden van belangrijkere dingen, dan is dat een duidelijk teken dat je je schermtijd moet herevalueren”, stelt hij. 

Denk bijvoorbeeld aan situaties waarin ouders op hun smartphone zitten terwijl ze eigenlijk tijd met de kinderen wilden doorbrengen. Of als je bijvoorbeeld geen film of tv-aflevering kan uitkijken zonder ondertussen ook je smartphone te checken.

Ook auteur Anya Kamenetz raadt in REWIRE volwassenen aan om kritisch te kijken naar waarom je je schermen gebruikt, eerder dan hoeveel uur per dag. Gebruik je je computer bijvoorbeeld al 8 uur per dag voor je werk? Zorg dan dat je in de overige uren eerst en vooral prioriteit geeft aan voldoende lichaamsbeweging en voldoende slaap.

Ook onze boodschap luidt: (h)erken op tijd wanneer je je schermen beter even uitschakelt.

De 20-20-20 regel en andere tips voor een gezond schermgebruik

Tot de klassieke fysieke symptomen behoren onder meer brandende ogen, hoofdpijn en verkrampte schouder- en nekspieren. Dat alles kan je verhelpen door bewuster om te gaan met je houding: zorg bijvoorbeeld voor regelmatige pauzes en neutrale verlichting, plaats je scherm voldoende ver van je ogen (50-70 cm) en probeer eens rechtstaand te werken.

De Amerikaanse organisatie voor Oogheelkunde raadt de 20-20-20 regel aan: neem om de 20 minuten een korte pauze en kijk 20 seconden lang naar een object dat ongeveer 20 feet (± 6 meter) van je verwijderd is. Zo kunnen je ogen even tot rust komen. Belangrijk als je weet dat je ogen al na 2 uur computeren vermoeid beginnen te raken. 

Heb je de indruk dat je moeilijker in slaap valt als je ‘s avonds naar een scherm hebt zitten staren? Dan ben je zeker niet alleen! De meeste schermen sturen blauw licht uit: van nature uit functioneert blauw licht als een soort biologische wekker voor onze hersenen. Aangezien het enkel in de ochtend voorkomt, associëren onze hersenen dat dus met ‘opstaan’ – en stoppen ze met de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.

Dat kan je deels verhelpen door je toestellen op ‘dark mode’ of donkere modus te zetten: hierbij wordt de normaalgesproken witte achtergrond zwart gemaakt en ziet je scherm er dus een pak minder fel uit. Leuk weetje: je doet er ook je batterij er een enorm plezier mee. Met andere woorden, een ecologische win-win voor jouw lichaam én je toestel!

Daarnaast hebben de meeste smartphones ‘Night Shift’ (iPhone) of ‘Blue Light Filter’/’Night Filter’ (Android) features: tussen zonsondergang en zonsopgang kan je met deze functionaliteit vaak automatisch meer warm (of geel) licht toevoegen aan je scherm. Beter voor je ogen én je slaap!

4 tips om je schermtijd te beperken

Geschrokken van je schermtijd of gewoon op zoek naar handige tips om je schermtijd te beperken? Hier zijn onze favoriete hacks:  

  • Limiteer je schermtijd via Schermtijd (iPhone) of een andere app (Android). Wil je bijvoorbeeld maximaal 1 uur per dag spenderen aan Facebook of Instagram? Zet een tijdslimiet in voor de apps in kwestie en je toestel blokkeert de app zodra de tijd om is.
  • Zet alle notificaties uit. Jij checkt je smartphone wanneer jij het wil, niet wanneer je toestel dat wil.
  • Neem geen schermen mee naar bed. Lees liever een boekje voor het slapengaan. Gebruik je je smartphone ook als wekker? Leg ‘m uit je kamer of koop een hippe wekker om je ‘s morgens stijlvol uit bed te jagen.
  • Gebruik je je smartphone om muziek of films te streamen? Het weer te controleren? Misschien zijn de Google Nest Hub of Google Nest Mini wel iets voor jou: deze slimme toestellen reageren op spraakcommando en kunnen dus ook zonder scherm al je wensen vervullen.

Ja, zo’n Google Nest is eigenlijk wel slim gezien. Handig! Zijn er nog meer tips?

Schermtijd en kinderen: handige tips voor ouders 

Steeds meer kinderen groeien op met meerdere schermen. Toch is en blijft schermtijd een gevoelig onderwerp in veel huishoudens.  Over het algemeen raden we aan om kinderen pas vanaf de leeftijd van 3 jaar te introduceren tot schermen van bijvoorbeeld de smart tv, laptop, iPad of andere tablets. Doe dit ook steeds in aanwezigheid van een volwassene en splits de totale schermtijd op in kleinere blokken. Zo leer je kinderen bewust omgaan met schermen.

Infographic_csr_screen_time_dutch_kids.jpg

Daarnaast raden we je aan om van bij de start met je kind duidelijke afspraken te maken rond schermtijd. In onze artikel rond Schermtijd en Kinderen ontdek je daarover hands-on tips & tricks van kinderpsychologe Laura Mignolet, gespecialiseerd in opvoedondersteuning en gedragscounseling bij kinderen en jongeren.

Ja, ik wil tips over schermtijd voor kinderen!

Méér doen met minder schermen? We’ve got your back!

Het digitale aspect wordt steeds belangrijker in ons leven. “En dus ook de schermen”, horen we je denken. Wel, dat hoeft niet. Steeds meer slimme toestellen zijn ook perfect bedienbaar met je stem: zo kan je bijvoorbeeld via de Google Nest Hub of Mini vragen om de lampen te dimmen, muziek te streamen, de koffiezet aan te zetten en zoveel meer.

Bovendien helpen we je bij Orange meteen op weg met 3 voordelige Smart Home packs. Elke pack bevat een Google Nest Hub of Mini en één of meerdere slimme apparaten. Handig, toch?

Wijs! Ik wil ook een Smart Home.

Lees ook:

▶️ Meer tips voor je schermtijd
▶️ Milieuvriendelijke tips voor je smartphone
▶️ Welkom bij Smart Home van Orange: alles wat je moet weten