Menu
Blog

Portret van een vrouw

Fun

Op 8 maart vieren we Internationale Dag voor de rechten van de Vrouw.
Voor die gelegenheid wilden we alle vrouwen in de bloemetjes zetten.
De vrouwen die ons alle dagen bijstaan, of minder vaak. De vrouwen die mama zijn, of niet. De vrouwen die 12 uur per dag hard werken, of die hun gezinnetje op de eerste plaats zetten ...
Bovendien, zou het niet beter zijn om ze elke dag in de schijnwerpers te zetten en daarvoor niet te wachten tot 8 maart?
Stof tot nadenken :-)

 

06.03.2017 Céline Roman

Beginnen doen we met Valérie. Zij is 45 jaar en werkt sinds 2001 bij Orange. Al zes jaar werkt ze als Juridisch Coördinator. In die functie behandelt ze juridische aanvragen die afkomstig zijn van alle Belgische juridische instanties en helpt zo de politie en de Cel Vermiste Personen bij hun zoekacties.

Is het een voordeel of een nadeel om vrouw te zijn bij Orange?
Ik heb iets meer geduld dan sommige mannelijke collega's. Ik luister graag naar de mensen die me bellen – misschien wel te graag – terwijl sommige collega's een directere aanpak hanteren. Een troef of een gebrek? Geen idee, maar dat is gewoon wie ik ben en dat wil ik niet veranderen ;-)
Als vrouw heb ik me hier altijd op mijn plaats gevoeld. Nooit had ik het gevoel dat mijn mannelijke collega's anders worden behandeld. En zelf heb ik er nooit voordeel uit gehaald. Man of vrouw, iedereen is hier gelijk.

Wat vind jij van de Internationale Dag voor de Rechten van de Vrouw op 8 maart?
Zo'n dag is helaas nog altijd nodig. Ik heb het geluk te werken in een bedrijf dat zijn werknemers niet veroordeelt op basis van geslacht, religie of seksuele geaardheid. Maar dat is lang niet overal zo. Vrouwen moeten zich blijven bewijzen, meer uren kloppen, harder werken. Sommige bedrijven denken nog altijd dat wij de gendergelijkheid wilden en dat wij daarom die verantwoordelijkheid moeten dragen.

Onlangs had iedereen het over een reclame van FOREM. Heb jij een mening over reclames die een bepaald beeld van de vrouw ophangen?
Voor mij zijn reclames clichés: de vrouw aan de haard, de stoere vent enz.
De reclame van FOREM toont een meisje dat ervan droomt huisvrouw te worden en een jongetje dat droomt van een carrière bij de politie!! Dat zijn helaas clichés die al eeuwenlang verankerd zitten in het denken van mensen, omdat we op die manier zijn grootgebracht.
Het zijn die clichés die zorgen dat sommige jobs verboden zijn voor vrouwen! Voor mij moet elke vrouw haar kans kunnen wagen in de job die ze wil, want per slot van rekening ... als ze die job echt wil, zal ze hem even goed doen als een man.

Ontdek onze blog

 

Found this useful? Share with

Céline Roman
Dol op sms’en en smileys. Smoor op shoppen en lekker eten. Gek op joggen en apps.