Menu
Blog

Phygital brengt een nieuwe digitale revolutie op gang!

Fun

Volgens een studie van DigitasLBi informeert 92 % van de Fransen zich online alvorens naar de winkel te gaan om een product te kopen. 31 % geeft toe dat sociale netwerken hun keuze beïnvloeden. Tegelijk blijkt uit een rapport van IBM dat jongeren tussen 13 en 21 jaar, tegen alle verwachtingen in, hun aankopen liever in de winkel dan online doen

21.03.2017 Céline Roman

Wat is Phygital?

Phygital is een samentrekking van 'Physical' en 'Digital'. Met die term wordt verwezen naar het fenomeen waarbij fysieke winkels hun klanten een nieuwe ervaring willen bieden en hun verkoop willen stimuleren door digitale tools in te zetten.
Volgens Patrick Gourdon, Expert Retail Europe bij IBM, heeft slechts 22 % van de jonge consumenten de gewoonte om online te kopen. 67 % van hen koopt liever in de winkel.

Hoe moet Phygital de toekomst van het shoppen veranderen?

Online winkelen was al ingeburgerd, maar tegenwoordig trekken ook steeds meer winkels de digitale kaart: verkopers zijn niet weg te slaan van hun tablet, etalages zijn interactief geworden, overal hangen schermen enz.
Deze nieuwe trend biedt tal van voordelen:
- klanten beseffen dat winkelen ook op een andere, makkelijkere manier kan;
- digitale tools lokken meer bezoekers naar de winkel;
- hun gegevens worden verzameld en op elkaar afgestemd.

Hoe gaat dat concreet in zijn werk?

- online verkennen om te dromen, informatie op te zoeken, te vergelijken en reviews te lezen. De website moet gebruiksvriendelijk zijn en de informatie erop correct.
- bezoek aan de winkel voorbereiden, met als doel geen onnodige verplaatsing te maken! Hiervoor moet de koper weten wat de dichtstbijzijnde winkel is, die kunnen vinden op een kaart, de verschillende routes ernaartoe en de openingsuren kennen.
- bij de aankoop is het mogelijk dat de koper zich lichtjes begint te ergeren omdat hij minder vergelijkingsmogelijkheden ziet dan online. Sommige winkels spelen daar gretig op in, bijvoorbeeld door gratis wifi aan te bieden. C&A probeerde onlangs zelfs een systeem uit met kleerhangers die verbonden zijn met Facebook en waarop je kan aflezen hoe populair dat kledingstuk is.
- de verkoper blijft een cruciale rol spelen. Als brand ambassador staat hij de klant bij met zijn expertise en productkennis.
- na verkoop: de koper kan zijn bezoek aan de winkel 'beoordelen' en zijn ervaring delen op sociale netwerken.

Nog even en we wanen ons helemaal Tom Cruise in Minority Report: een IT-systeem dat ons herkent, onze geschiedenis bijhoudt en onmiddellijk de beste koopjes doorstuurt naar onze gsm!
Hoe sta jij tegenover Phygital?
 

Found this useful? Share with

Céline Roman
Dol op sms’en en smileys. Smoor op shoppen en lekker eten. Gek op joggen en apps.