Ons netwerk in de lift

Onderweg

Het is weer hoog tijd voor een blog over ons netwerk. En dit keer is het een hele spannende. Waarom? Omdat we een belangrijke mijlpaal zijn gepasseerd, en het daarom tijd werd onszelf eens flink onder de loep te nemen. Toen we begin dit jaar aankondigden dat we maar liefst 150 miljoen euro zouden investeren in ons netwerk, vertelden we er meteen bij dat jullie dit vanaf eind september zouden merken. Dus is het nu tijd om de balans op te maken: Wat hebben we gemerkt de afgelopen tijd? Waar staan we nu en waar gaan we naartoe? Dat is een heleboel informatie, dus laten we verder geen tijd verspillen! Daar gaan we.

08.10.2013
Door Simon V

Waar staan we nu?

Eén van onze prioriteiten dit jaar was het festivalseizoen. Wij wilden zeker zijn dat jullie altijd bereikbaar waren, zowel voor de mensen thuis als voor jullie vrienden op het terrein zelf. Op Facebook hebben we jullie laten zien dat we verschillende antennes hebben neergezet op de festivalterreinen. En dat heeft geloond! Uit de gegevens bleek dat onze klanten de meeste sms’jes hebben verstuurd per dag op de grote festivals, én het meest hebben gesurft op bijvoorbeeld Tomorrowland en Rock Werchter. Je leest de exacte gegevens nog eens terug in dit artikel. En dat onze klanten het meest hebben kunnen delen tijdens de festivals, daar zijn we best een beetje fier op.

Testen, testen en nog wat meer testen

Een tweede grote pijler in ons plan was het uitvoeren van verschillende drive tests. Hierbij kijken we enerzijds naar storingen en “dropped calls” onderweg (als je even niet meer weet wat dat wil zeggen, lees dan gerust eens onze vorige blogpost hierover!), en anderzijds wordt door een onafhankelijke organisatie gemeten hoeveel netwerkdekking we in bepaalde gebieden hebben. Op die manier kunnen we bepalen waar er nog werk aan de winkel is, en op welke plekken we nu goed zitten. De resultaten zie je hier:

  Het netwerk met de beste resultaten krijgt een 1, de tweede plek heeft een 2, en de derde plek (verrassend genoeg) een 3. Als de resultaten vergelijkbaar zijn, krijgen beide operatoren een "gedeelde" plaats. Zoals je kunt zien zijn we wat 2G betreft ongeveer waar we willen zijn, en ook vrij goed op het gebied van 3G, hoewel er natuurlijk ruimte blijft om onze positie verder te verbeteren. We kijken uit naar de volgende drive-test, omdat we er zeker van zijn dat de verbeteringen die nu nog worden uitgevoerd zich dan zullen vertalen in nog meer van die felbegeerde 1-tjes!

De volgende grote pijler? Zorgen voor voldoende netwerkdekking op ieders favoriete plek: de eigen zetel. We hebben kosten noch moeite gespaard met als doel het verbeteren van de zogenaamde "indoor coverage", oftewel de netwerkdekking als je in je badkamer bent, op kantoor in de lift staat, of rustig in de zetel ligt. De resultaten van die test vind je hieronder: 

"3G" wil zeggen dat het netwerk daar een downloadsnelheid tot 14.4 Mbps toelaat. "3G+" is nog sneller en zorgt voor een theoretische downloadsnelheid van tot wel 42 Mbps. Proximus geeft hierover jammer genoeg geen cijfers vrij, maar deze gegevens zijn gebaseerd op hun kwartaalresultaten. Ook hier zien we ruimte voor verbetering, maar zijn we langzaam maar zeker aan het stijgen in de rangschikking.

We gaan de uitdaging aan!

We zien, lezen en luisteren naar jullie feedback, en weten dat er nog enkele uitdagingen voor ons liggen. Maar die gaan we met veel vertrouwen aan! Zo hebben we bijvoorbeeld onze mogelijke downloadsnelheid flink aangepast, waardoor onze klanten (met een recente smartphone) nu kunnen genieten van een 3G+ netwerk. Dat betekent dat jullie nu nog sneller foto’s of video’s kunnen bekijken, en webpagina’s op jullie smartphone kunnen openen. En dat zorgt weer voor een veel betere surfervaring! Ook dit is een behoorlijke vooruitgang, en dat zullen jullie ook merken.

Hoe ziet de toekomst er uit?

Dagelijks zijn onze netwerk-teams keihard aan het werk om nieuwe antennes te plaatsen, bestaande antennes te verbeteren, de kabels onder onze voeten te vernieuwen of versterken en de configuratie van ons signaal te optimaliseren, allemaal om te zorgen dat jullie optimaal gebruik kunnen maken van ons netwerk. En zoals jullie misschien ook al hebben opgevangen, zijn we parallel daaraan ook druk bezig met het uitrollen van het nog snellere 4G-netwerk. Kortom; het zijn spannende tijden met veel uitdagingen, die we met veel vertrouwen en ‘goesting’ tegemoet zien. We kijken nu al uit naar het brengen van nog meer goed nieuws in de toekomst!

Het netwerk van Orange