Nieuwe klanten werven via bestaande klanten: een stappenplan

Tech

Klantenbinding is dé manier om via je bestaande klanten ook nieuwe klanten te werven. Maak dat het meer is dan een holle term en besteed écht aandacht aan de relatie met je klanten. Alleen zo bouw je een klantenbestand op dat duurzaam is en op lange termijn rendeert. Geen idee hoe je daaraan moet beginnen? Met dit stappenplan maak je alvast een goeie start.

15.09.2017
Door Céline R

1.      Wees professioneel

Een open deur, denk je? Toch ontbreekt het sommige ondernemers weleens aan dat broodnodige professionalisme, dat cruciaal is in het welslagen van hun zaak. Als je uitblinkt in service en kwaliteit, levert je dat gegarandeerd krediet op bij je klanten. Ga daarom altijd voor niets minder dan topkwaliteit, handel snel en communiceer duidelijk en regelmatig. Je zaak zal er een uitstekende reputatie door krijgen.

2.      Vraag je klanten om feedback

Je huidige klanten kennen jouw aanpak en service, maar voldoet die wel aan hun verwachtingen? Als dat niet zo is, wordt het logischerwijs moeilijk om via hen nieuwe klanten te werven. Vraag dus zeker om feedback, mondeling of schriftelijk (bijvoorbeeld met een online enquête). En vooral: dóé iets met de opmerkingen en suggesties van je klanten.

Tip: vertel je huidige klanten over de aanpassingen die je doorvoerde op basis van hun feedback. Ze zullen het vast appreciëren en hopelijk ook doorvertellen aan potentiële nieuwe klanten

3.      Communiceer positief en open

Een klant hoort niet graag dat iets niet mogelijk is. Hij verwacht van jou dan ook advies over wat wél kan. Communiceer zoveel mogelijk in positieve bewoordingen. Met een beetje geluk sijpelt jouw open en constructieve communicatiestijl ook door in de communicatie aan klantenzijde en houden jullie het samen op die manier te allen tijde gezellig.

Tip: een Engels spreekwoord zegt ‘write the good news, tell the bad news’. Neem regelmatig de telefoon ter hand om je klant op de hoogte brengen, zéker wanneer het slecht nieuws betreft.

4.      Warme prospectie

Nieuwe klanten werven kan ook op de goeie ouwe manier: prospectie. Lees hier waarom koud het nieuwe warm is wanneer het gaat over potentiële klanten contacteren.