Hoe de lockdown ons digitale leven veranderde

De periode die stilaan achter ons ligt, zullen we niet snel vergeten. Nu de maatregelen versoepeld worden, is het tijd voor een stand van zaken. Wat is de impact van het virus op ons mobiele en digitale leven sinds het begin van de coronacrisis in België?

17.06.2020
Door Cédric

Havas Media en Orange Belgium peilden naar de houding van de Belgen ten opzichte van het coronavirus, de lockdown en de exitstrategie. Dit zijn de voornaamste bevindingen.

TV eist zijn plaats weer op

In alle leeftijdscategorieën stond tv kijken centraal tijdens de crisis. We deden het massaal om op de hoogte te blijven en ons te ontspannen.

Deze voorbeelden spreken boekdelen:

  • Er werd heel veel gekeken naar ontspanningsprogramma’s als De Mol, Boer zoekt vrouw en TemptationIsland;
  • Films haalden een aandeel van 43 tot 47 % van de algemene tv-consumptie.

Informatiehonger … en het overmijdelijke Neflix 

Nieuwsuitzendingen scoorden over de hele lijn. Toen de overheid op 24 april een persconferentie over de lockdowngaf, schoot het gebruik van de Orange TV-app met 150 % de hoogte in … en daalde het verkeer op Netflix met 30 %.

De rest van de tijd heeft Netflix het trouwens uitstekend gedaan. Tijdens de eerste dagen van de lockdown steeg het Netflix-gebruik met 45 %.

Goed om te weten

Om tv te kijken, te surfen en onbeperkt te bellen gaat er niets boven ons Love Trio-pack. Hiermee beschik je thuis over digitale tv (tot 70 zenders) en een ultrasnelle internetaansluiting van 100 Mbps met onbeperkt datavolume. Zit je thuis met meerdere zware internetgebruikers? Dan is een hogere surfsnelheid van 400 Mbps zeker een goede oplossing. Breid je pack daarom uit met de Internet Boost-optie voor 15 euro per maand. 

Ja, ik wil meer info over Love Trio Ik wil thuis sneller surfen met Internet Boost

Stormloop op maskers en ontsmettingsalcohol

Sinds 4 mei moet je een masker dragen als je het openbaar vervoer neemt en sinds 5 mei zijn de maskers te koop in de supermarkten. Dat bijna elke Belg ernaar op zoek was, blijkt uit de zoekopdrachten op Google, met als grootste hits maskers, chirurgische maskers en ontsmettingsgel voor de handen. Ook op YouTube piekten deze zoekwoorden.

De populairste video’s hadden te maken met het zelf maken van handgel en ook tutorials om zelf je masker te maken deden het bijzonder goed.

Maskers van bekende modehuizen zijn de nieuwste trend. De meeste Belgische merken zijn ook die weg opgegaan, zoals Plumea of RectoVerso. De online boetiek “La Vie est Belge” levert bij elke bestelling gratis eenstoffen mondmasker met zijn logo. Ook multinationals Lego en Disney ontwierpen hun eigen mondmaskers. 

Meer online verkoop

Jongeren kochten meer op internet dan ooit tevoren. 43 % wijzigde zelfs compleet zijn online aankoopgewoontes. Zij deden dat als volgt:

  • 14 % kocht meer boeken en cultuurproducten
  • 9 % bestelde meer kleren
  • 8 % kocht meer games
  • 9 % kocht meer sportuitrusting (sporten in clubverband of in de fitness was niet mogelijk, iedereen moest er dus thuis of in de buitenlucht het beste van maken).

Ook in de supermarkt pasten wij ons gedrag aan, door weer meer voor lokale producten te kiezen:

  • 37 % van de Belgen verklaarde ook in de toekomst de voorkeur te geven aan de korte keten
  • 16 % wil graag ethisch winkelen
  • 29 % wil in de toekomst afval beperken

Uiteraard koop ik mijn smartphone online!

En morgen?

Hoe zien de Belgen hun leven als de crisis voorbij is? Uit de studie van Havas Media komen drie grote verlangens naar boven: 

Zo zal het nieuwe normaal eruitzien

Corona heeft ons leven veranderd en we beginnen andere gewoontes aan te nemen, terwijl we wachten op het einde van de gezondheidscrisis. We zullen zeker meer blijven telewerken en vaker een masker dragen. Andere voorbeelden: