Ligt het mobiele internet plat? Zo word jij de held!

Tot uw dienst

Heb je geen 4G meer op je telefoon? Probeer eerst deze tips alvorens contact op te nemen met de klantendienst. In de meeste gevallen zal je zelf je internetverbinding kunnen herstellen, met onze survival kit.

28.01.2019
Door Céline R

Je eerste reflex: neem een kijkje op onze sociale netwerken

Misschien is de panne al bekend bij onze diensten. Als dat zo is, neem dan eerst een kijkje op onze Facebookpagina en Twitteraccount om te zien of het incident al is gerapporteerd en of eraan gewerkt wordt. Is er geen probleem gerapporteerd? Dit is wat je moet doen.

Ga methodisch te werk

We zullen samen een aantal zaken controleren, maar start eerst je smartphone helemaal opnieuw op. Alleen zo kan je opnieuw verbinding maken met ons netwerk. In de meeste gevallen zal het probleem daarmee opgelost zijn.
Staat je telefoon weer aan en verschijnt er EDGE/3G/4G op het scherm? Dan is de verbinding met het netwerk hersteld. Probeer om met je telefoon te bellen, bijvoorbeeld naar je voicemail of naar onze klantendienst. Gaat de telefoon over? Goed nieuws: je simkaart is niet het probleem. Is je simkaart kapot? Vraag onmiddellijk een nieuwe kaart aan in een Orange-shop.

Tijd voor data!

Nu kunnen we kijken waarom je geen toegang meer krijgt tot het mobiele internet. Eerst en vooral: heb je je maandelijkse bundel niet overschreden? Als je niet meer zeker weet of je een sms-notificatie hebt ontvangen, neem een kijkje in de My Orange-app. Zie je niets abnormaals? Dan zullen we je verbinding instellen.
Check of je optie voor 3G of 4G wel geactiveerd is op je telefoon. Dat vind je onder 'Mobiel internet' in de instellingen van je iPhone of Android-toestel. Nog altijd niets? Waarschijnlijk heb je geen mobiel internet omdat de zogenaamde APN (Access Point Name) verkeerd geconfigureerd is. Gebruik de online configuratietool voor je smartphone. Welk merk van telefoon je ook hebt, je kan je toestel op afstand configureren. Herstart je telefoon nog eens en nu zou je moeten kunnen surfen.
Weigert je gsm dienst? Test je simkaart in een ander toestel om te weten of het probleem te wijten is aan ons netwerk of aan jouw smartphone. Dat gebeurt zelden, maar het kan dus wel. En daarna? Spring binnen in een Orange-shop of neem contact met ons op. Wij zullen je toestel grondiger moeten onderzoeken.