Leren programmeren was nog nooit zo leuk

Fun

Het is altijd leuker om al spelenderwijs nieuwe dingen te leren. Dat heeft het Britse bedrijf Kano goed begrepen. Zij hebben een programmeerkit op de markt gebracht met een toverstaf die je zelf in elkaar moet knutselen, maar waarmee je vooral kan interageren met de content op je scherm. Als je een geek bent die ook nog eens dol is op Harry Potter, dan is dit absoluut iets voor jou!

28.01.2019
Door Céline R

Hoe werkt het?

Om te beginnen heb je natuurlijk de kit nodig, en die vind je hier. Je betaalt er een vaste prijs voor: 99,99 euro. Nadat je de toverstaf hebt geassembleerd, moet je de app Kano op je pc of tablet installeren. Wanneer de toverstaf via bluetooth verbonden is met je toestel, leer je wat je allemaal met de toverstaf kan doen. Het stokje herkent 25 verschillende bewegingen. Daarna volgt een programma van 70 niveaus waarin je leert te programmeren door blokken met elkaar te verbinden. Je leert dus al meteen heuse mini-applicaties te bouwen.

Als je het kan dromen, kan je het maken

De mogelijkheden om dingen te creëren zijn nagenoeg onbeperkt omdat het pakket alle elementen bevat die je nodig hebt: personages, beesten, een lijst met bewegingen voor je toverstaf, muziek, geluidseffecten, tovenaarsattributen, enz. Zelfs de led op het uiteinde van de toverstaf kan je personaliseren. Wanneer je klaar bent met programmeren, wordt het pas echt leuk. Dan kan je met je toverstaf het resultaat bekijken op je scherm: verander de kleur van het drankje, laat veren door de lucht zweven, animeer de uilen of steek een vuurtje aan.

Uitdagingen à volonté

Naarmate je je een weg baant door de verschillende levels, unlock je tal van leuke extra's, zoals outfits, accessoires, personages, beesten en locaties. En wanneer je een personage of monster hebt afgewerkt, kan je dat delen met de Kano-community. Je ontdekt er ook de creaties van andere gebruikers en de code die erachter zit, of je kan hun creaties aanpassen om er je eigen versie van te maken. Met meer dan 350.000 leden en al meer dan 800.000 creaties blijft de community groeien.

Lego gooit zich ook in de strijd

De kit deed ons denken aan die van Lego, namelijk Lego Boost, die als doel heeft de allerjongsten de basis van programmeren aan te leren. Door elementen te assembleren kunnen ze telkens weer andere modellen maken (een dier, een voorwerp, een robot...), die elk hun eigen handelingen kunnen uitvoeren.
Het grote voordeel van die kits is dat je aan het leren bent zonder dat je er erg in hebt. Je volgt gewoon je verbeelding en gaandeweg bedenk je je eigen creaties. Met de app Kano ontdek je al spelenderwijs de logica van het programmeren. Maar je kan nog een stapje verdergaan en de bijbehorende code in JavaScript weergeven. Let wel, de app bestaat alleen in het Engels. Voorlopig althans. Lego Boost is verkrijgbaar in meerdere talen, waaronder het Nederlands, maar het doelpubliek zijn vooral kinderen tussen 7 en 12 jaar.

Een smartphone met bijpassende controller ? Game on !