Menu

Kapot scherm, slachtoffer van diefstal of gsm in het water gevallen? Zo red je je toestel!

Een kapot scherm nadat je smartphone uit je broekzak gleed, je gsm werd gestolen op een avondje uit, of – the horror – je toestel ging elegant kopje onder in het toilet. Het zijn maar enkele verhalen die ook wij al meegemaakt hebben. Met onze EHBO-gids red je je smartphone én ontdek je hoe je schade kan voorkomen! 

23.06.2021
Door Maité D

Eerst even dit: ken jij je IMEI-nummer?

Uiteraard wensen we je het niet toe. Toch weten we zelf maar al te goed hoe snel een ongeluk gebeurd is. Bewaar daarom steeds je aankoopbewijs en noteer ook ergens het IMEI-nummer van je smartphone of tablet

Dat is een soort serienummer voor elektronische apparaten met info over het merk en model van je toestel. Je vindt het op de verpakking en factuur van je toestel of kan het telefonisch opvragen via de speciale combinatie *#06#.

Is je gsm gestolen of ben je je smartphone verloren? Geef dan meteen je IMEI-nummer door aan Orange en wij blokkeren je toestel vanop afstand zodra het weer in gebruik wordt genomen. Je apparaat staat nu op een blacklist bij alle operatoren die meewerken aan de IMEI-databank. En dat doen ze bijna allemaal!

Ook voor grote en kleine ongevallen zijn er een aantal belangrijke do’s en don’ts voor je smartphone. We zetten de meest voorkomende problemen hier op een rijtje. Blijf zeker lezen, want op het einde verklappen we ook hoe je met Mobile Insurance jezelf nog beter kan indekken tegen mogelijke ongelukken!

Tot slot geldt ook bij kapotte gsm’s: voorkomen is beter dan genezen. Steek je smartphone dus altijd goed weg, kies voor een goede gsm-houder in de auto en bescherm je toestel met een stevig hoesje en een kwaliteitsvolle screenprotector. Handige accessoires die je bovendien allemaal terugvindt in onze Orange eshop!

Ja, ik bescherm mijn smartphone

1. Kapot scherm zelf herstellen: ja of nee?

Neen! Je gsm-scherm zelf vervangen is géén goed idee. Zodra je aan je toestel begint te prutsen, vervalt de garantie op je smartphone. Dat betekent dat je dus automatisch zal opdraaien voor alle toekomstige reparatiekosten aan je toestel. Speel dus liever op veilig en breng je gsm gewoon even binnen in een Orange-shop in je buurt! 

Onze medewerkers vullen een reparatieformulier in en sturen jouw kapotte gsm naar een van onze partners. Blijf je graag bereikbaar? Dan kan je (afhankelijk van de beschikbaarheid) gratis een toestel lenen! Zodra je smartphone of tablet hersteld is, ontvang je van ons een berichtje en kan je je toestel ophalen in de Orange-shop. 

Ideaal, ik laat mijn gsm herstellen.

Is je toestel niet meer herstelbaar? Kom je oude gsm inruilen! Je beschadigde smartphone zit namelijk boordevol kostbare mineralen en metalen die gerecycleerd kunnen worden. Je krijgt via Orange BuyBack een waardebon die kan oplopen tot maar liefst 500 euro voor een smartphone in goede staat. 

Cool, ik ruil m’n oude gsm in!

2. SOS, gsm in het water gevallen!

Je smartphone die in het water valt … niet iets wat je wil meemaken. Toch is dit een van de meest voorkomende ongelukken. Met deze tips weet je perfect wat (niet) te doen als je het jou overkomt. Laten we beginnen met enkele don’ts die je zeker niét mag doen.

Oh, nog snel even dit:

  • Is je gsm in het toilet gevallen? Ontsmet dan nog snel eerst je toestel. Kwestie van hygiëne. ;-) 
  • Liet je je gsm in de zee vallen? Het zoute water is erg schadelijk voor elektronica. Dompel ‘m dus eerst even onder in kraantjeswater. Je telefoon zal er niet natter van worden – wel schoner.

4 dingen die je NIET mag doen

  1. Water uit je toestel schudden of blazen. Hoewel dit een echte reflex is als je je toestel uit het water vist, is dit een slecht idee omdat het het water enkel verspreidt.
  2. Droog je gsm niet met een haardroger. Die blaast warme lucht en kan zo een kortsluiting veroorzaken.
  3. Leg je toestel niet in de zon of op de verwarming. Elektronica + hitte = onherstelbare schade.
  4. Test niet meteen of alles nog werkt. Als je je toestel activeert terwijl er nog vocht in zit, riskeer je permanente schade van de interne onderdelen. Wacht liever enkele dagen en volg onze 4 do’s!

4 dingen die je WEL mag doen

  1. Schakel je toestel meteen uit en haal alle verwijderbare componenten uit je apparaat (geheugenkaart, simkaart, batterij). 
  2. Dep alles voorzichtig droog met een handdoek of keukenpapier. Gebruik een stofzuiger of kruimeldief om het water in je toestel zoveel mogelijk op te zuigen.
  3. Hoewel de meningen op het internet verdeeld zijn, raden we je toch aan om je smartphone 3 dagen lang in een bakje met ongekookte rijst te leggen om het vocht te absorberen. Wil je echt zeker zijn? Gebruik dan zakjes silica. Dat zijn die korreltjes die je vaak in nieuwe schoenen of kleding vindt. 
  4. Plaats je toestel op een plek met voldoende luchtstroom. Ook dat helpt om het vocht te laten verdampen. 

Na een drietal dagen kan je je smartphone opnieuw aanzetten en testen. In de meeste gevallen zal alles terug werken. Toch niet het geval? Breng je toestel naar een Orange-shop en wij kijken er voor jou naar.

Help, m’n gsm is verdronken.

3. Ik zie enkel een zwart beeld …

Dat kan aan verschillende oorzaken liggen die niet noodzakelijk met je toestel te maken hebben. Probeer bijvoorbeeld eerst eens een andere oplader te gebruiken. Nog steeds niets? Voer dan een soft reset uit. Hiermee start je je smartphone op een veilige manier weer op. 

  • Heb je een iPhone? Hou een van de volumeknoppen (of de home button) en de lange knop aan de zijkant samen ingedrukt. Slide op je scherm om je toestel opnieuw op te starten. Geen reactie? Druk dan één keer op de ‘volume omhoog’-knop, één keer op de ‘volume omlaag’ en hou vervolgens de aan/uit-knop ingedrukt tot het Apple-logo verschijnt. 
  • Heb je een Samsung smartphone? Hou de ‘volume omlaag’ en ‘aan/uit’-knop samen ingedrukt. Dit kan verschillen voor andere Android smartphones.

4. Aangifte doen bij de verzekeraar

Is je gsm gestolen of verloren? Dan raden we je aan om snel te handelen.

  1. Blokkeer je simkaart. Contacteer hiervoor onze klantendienst en onze medewerkers zorgen ervoor dat niemand anders je herlaadkaart of bundel kan gebruiken.
  2. Blokkeer je smartphone. Verwittig onze klantendienst en geef je IMEI-nummer door. Onze medewerkers doen het nodige.
  3. Is je smartphone gestolen? Doe dan ook meteen aangifte bij de politie. 
  4. Vraag je nieuwe simkaart (gratis) aan.

Als je je toestel verzekerd hebt, doe je best zo snel mogelijk aangifte bij je verzekeraar. Hoe je dat doet, leggen we in detail uit in een aparte blog.

Interessant, ik wil hier meer over weten.

Mobile Insurance: gebruik je smartphone zonder zorgen

We begrijpen als geen ander hoe belangrijk je smartphone voor jou is. Een diefstal of defect heeft in onze huidige samenleving verregaande gevolgen, want plots ben je een pak minder mobiel (en bereikbaar). 

Daarom hebben we Mobile Insurance ontworpen: een verzekering gelinkt aan je telefoonnummer en bijhorende simkaart. Zelfs als je een nieuwe smartphone koopt, blijft je verzekering dus doorlopen! Zo blijf je altijd en overal zonder zorgen verbonden. 

Nice, dat wil ik ook!

Lees ook:

▶️  Smartphone kwijt of gestolen?
▶️  Hoe doe ik aangifte van een schadegeval?
▶️  Kies een goede gsm-houder voor in de auto