Is je webshop veilig? Doe de check!

Werk

Een veilige en betrouwbare webshop is een must wanneer je je als ondernemer aan e-commerce waagt – met andere woorden:  wanneer je start met de online verkoop van je producten. Maar hoe check je of je je klanten wel voldoende online (betaal)veiligheid biedt? Deze checklist helpt je om dat na te gaan.

23.08.2017
Door Céline R

Het belang van een veilige webomgeving
Alles begint uiteraard bij een IT-netwerk dat uitgerust is met betrouwbare en uitstekend functionerende antivirus- en antiphishingsoftware. Waarom antiphishingsoftware zo belangrijk is? De webomgeving – en bij uitbreiding dus ook de webshop – van een onderneming is voor cybercriminelen de gedroomde plek om informatie te vergaren. Het is dus zaak om die omgeving zo goed mogelijk te beveiligen, zéker wanneer er betaaltransacties plaatsvinden.

Lees ook waarom goede paswoorden zo belangrijk zijn voor je organisatie.

Wanneer is je webshop veilig?
Een veilige webshop moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Kies voor een betrouwbaar e-commercelabel (zoals Safeshops.be of BeCommerce) dat garant staat voor regelmatige checks en veiligheidscontroles. Datzelfde e-commercelabel zorgt ook voor een veilige betaalprovider – onmisbaar voor een onderneming die producten online verkoopt.

  • Je bent als ondernemer dan meteen in orde met de wettelijke regelgeving.
  • Via SSL-codering wordt een veilige verbinding voorzien.
  • En je webshop werkt veilig volgens de PCI-compliant; dat is de veiligheidsstandaard voor kredietkaart- en transactiegegevens.

Dienst na verkoop
Ook nadat een transactie plaatsvond in je webshop moet je enkele richtlijnen opvolgen. Zo ben je verplicht om de koper meteen een ontvangstbevestiging te bezorgen via mail. Zo kan hij of zij direct nagaan of de bestelgegevens correct zijn en eventueel contact opnemen bij fouten. Zorg dus ook voor duidelijke contactgegevens op je website en webshop: waar kan je klant terecht met vragen en/of opmerkingen?

Andere informatie die je als beheerder van een webshop moet meedelen aan je klanten:

  • Jouw identiteit en activiteit als verkoper.
  • De kenmerken van de verkochte goederen of diensten.
  • De prijs van je producten.
  • Of de btw en de verzendingskosten inbegrepen zijn in die prijs.
  • De betalingswijze.
  • Wat je klant precies moet doen om de koop af te sluiten.
  • Of een contract wordt gearchiveerd en hoe je klant die archieven kan raadplegen.
  • De manier waarop de klant goederen kan terugsturen of weigeren, en ook de kosten die daaraan verbonden zijn.

De geldigheidsduur van een aanbod.