Je hebt geen krachtige pc meer nodig om te gamen

Je hoeft niet langer in een onbetaalbare grafische kaart te investeren om de nieuwste games te spelen. Cloud gaming is een kleine revolutie. Wij leggen het principe uit.

31.01.2018
Door Céline R

Maar eerst een woordje uitleg. Gebruik je Gmail, Dropbox, WeTransfer of Hotmail? Dan werk je al in de cloud, zonder dat je het zelf beseft. Gamen in de cloud is in feite hetzelfde. Cloud gaming is een dienst die geen gebruikmaakt van apps, maar van krachtige servers waarmee je op elk scherm kan gamen, zonder ook maar iets te downloaden, gewoon via je internetverbinding.
De prestaties worden verzekerd door de servers van de game developer. Jij krijgt het game even makkelijk als wanneer je een YouTube-video kijkt in HD of 4K. De gamebesturing wordt ook via het internet naar de cloud gestuurd. Het enige nadeel: de verbinding moet stabiel zijn. Is dat niet zo, dan krijg je dezelfde problemen als bij een streaming van slechte kwaliteit.

Is cloud gaming nieuw of bestaat het al langer?
Gespecialiseerde game developers werken er al ruim 18 jaar aan! De technologie werd voor het eerst gedemonstreerd op de E3 in 2000, dankzij wifi. In 2005 lanceerde een ontwikkelaar een versie van Crytek via het internet. Dat was geen groot succes omdat de servers nog niet krachtig genoeg waren. In 2013 nam Sony het bedrijf OnLive over en lanceerde met PlayStation Now de eerste echt grote cloudgamingdienst.

Vorig jaar, op de CES in Las Vegas, stelde NVIDIA zijn GeForce NOW beschikbaar voor alle schermen, dus niet meer alleen voor de eigen consoles. Sindsdien kan je in de cloud gamen op een console, tablet, Mac of pc met hetzelfde comfort als met een gespecialiseerde console. En dat, nogmaals, zonder dat je in een console hoeft te investeren.

Het einde van de cartridge
Of toch bijna! Sommige bedrijven voorspellen dat cloud gaming de komende twee jaar explosief zal groeien, dankzij de kortere toegangstijd en de verbreiding van supersnelle verbindingen (wifi, 4G en binnenkort 5G). Over enkele jaren wordt 100 % van de games in de cloud gespeeld. Gedaan met dat tijdrovende downloaden. Je zal zelfs geen Blu-ray in een console meer hoeven te schuiven.

Vergeet je headset niet
Dit jaar zagen we op CES een opvallende trend. Virtualrealitybrillen vervangen beetje bij beetje onze consoles, smartphones en tablets. Zo lanceerde GameFace een headset die werkt zonder pc of smartphone. Die is maar liefst twee keer zo krachtig als een Xbox 360! Oculus, de headset van Facebook, lijkt ook klaar te zijn om zijn intrede te maken in cloud gaming. Je hoeft zelfs je smartphone niet meer uit je zak te halen.