Interessante online community’s voor kleine bedrijven
Werk
16.05.2017 Andy Van SchilAls zaakvoerder van een klein bedrijf kom je elke dag voor uitdagingen te staan. Misschien ben je begonnen met een eenmanszaak en heb je nu personeel in dienst, of is je klantenportefeuille de laatste tijd exponentieel gegroeid. Allemaal mooi en veelbelovend, maar de kans is groot dat de groei van je bedrijf je ook met prangende vragen opzadelt. Het is fijn als je die kunt stellen aan experten en ervaringsdeskundigen, en dat kan vandaag makkelijk online. Deze online community’s zijn alvast het consulteren waard.
Kennis delen op LinkedIn
LinkedIn blijft een handig platform om je professionele contacten mee uit te bouwen en te onderhouden. Als ondernemer kun je er niet alleen inspiratie halen uit de statusupdates van de mensen die je volgt, je hebt daarnaast ook nog het blogplatform LinkedIn Pulse. Daarop kun je inspirerende blogposts lezen van experts en invloedrijke specialisten binnen je vakgebied. Uiteraard kun je er ook zelf je ei kwijt, mocht je je kennis en inzichten willen delen.
LinkedIn Groups
Heb je een concrete vraag rond een bepaald topic? Daarmee kun je misschien wel terecht in een van de vele discussiegroepen op LinkedIn. Specifiek voor ondernemers en kmo’s heb je bijvoorbeeld de groep van UNIZO, dat zelfstandigen en ondernemers ondersteunt. Kijk zeker ook eens bij welke groepen je collega-ondernemers zich zoal hebben aangesloten – wellicht zijn dat ook voor jou de meest interessante online community’s.
De Amerikaanse droom
Als het over ondernemen gaat, moet je de Amerikanen niets meer leren. Niet voor niets trekken zelfs Vlaamse ondernemers de oceaan over om het te gaan maken in de USA – de ‘American dream’ achterna. Laat je dus zeker ook inspireren door de online community’s die zich richten op ‘small businesses’ want tot die categorie behoort jouw bedrijf per slot van rekening ook. Zo vind je op The Small Business Bonfire een schat aan informatie over allerlei thema’s, van ‘branding’ tot doelen stellen. Niet exclusief interessant voor Amerikaanse ondernemers dus.
De online community bij uitstek: Facebook
Facebook klinkt intussen misschien als een gouwe ouwe online community, het blijft wél een populair en bijzonder handig platform. Had je al een interne online community waarop je medewerkers ideeën en inspiratie kunnen posten? Richt dan snel en makkelijk een gesloten Facebookgroep op. Het kost je niets en het geeft je onderneming ongetwijfeld een (sociale) boost, want kennisdeling is cruciaal om te blijven groeien – en het is natuurlijk ook gewoon erg leerrijk.
Found this useful? Share with