De jacht op fake instagrammers is geopend! Yes!

Fun

Minder fake, meer naturel: dat is de nieuwe boodschap die jongeren willen delen.

Je nieuwe hashtag, da's #NOFilter!

02.07.2019
Door Simon V

Voel jij je soms ook de ellendigste persoon op aarde bij het zien van al die superbewerkte foto's op Instagram? Te veel in scène gezet, te veel filters, te veel van alles. Te veel is te veel.

In april trok het magazine The Atlantic aan de alarmbel: "The Instagram Aesthetic Is Over!". Ze schrijven over een groeiend fenomeen in de VS, waar meer en meer jongvolwassenen nee zeggen tegen photoshop en filters en zich van hun natuurlijkste kant willen laten zien.

Joana Ceddia

De ambassadrice van het genre is Joana Ceddia, een Amerikaanse die haar bril voor de lens ophoudt, die zich niet anders voordoet dan ze is en die niet bang is om een paar belachelijke – of moeten we zeggen, normale? – schoenen aan te trekken.

En die aanpak loont, want deze maand had ze al 472.000 abonnees! Op haar profiel zie je geen glitter en glamour maar gewoon, het leven zoals het is.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Yes mom, I am studying.

A post shared by Joana Ceddia (@ewww_its_joana) on

 

Reese Blutstein

Reese Blutstein wil hetzelfde statement maken met haar account @double3Xposure. Reese showt haar kleding niet op een of ander idyllisch eiland, maar gewoon op straat, voor een winkelraam of op een trap.

Met succes, want haar profiel heeft 250.000 abonnees en een geverifieerde badge. Kortom, naturel werkt!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

a true color love story @loewe @netaporter

A post shared by Reese Blutstein (@double3xposure) on

Volgens specialisten is de tijd van meisjes met perfecte nagels en perfect gekapte jongens voorbij.

Het is tijd voor iets nieuws. Dat betekent niet dat men geen foto's meer zal retoucheren, maar instagrammers die er al hun energie in steken zullen daar niet meer noodzakelijk de vruchten van plukken. En om dat te vieren duiken overal nieuwe hashtags op, zoals #nofilter of #naturel of zelfs helemaal geen...

Hoeveel Belgen zitten op Instagram?

Wij vroegen het ons ook af en dus gingen we op zoek naar het antwoord. Volgens het recentste rapport van We Are Social is 65 % van de Belgen actief op sociale netwerken. 36 % van de Belgen heeft een account op Instagram: dat is iets meer dan Snapchat (30 %), drie keer meer dan Twitter maar ook twee keer minder dan Facebook.

Een Belg brengt gemiddeld anderhalf uur door op apps van sociale netwerken (dat is minder dan het wereldwijde gemiddelde van 2u 16min). Meer dan de helft (57 %) van de Belgen gebruikt zijn smartphone voor social media.

▶ Ook helemaal zot van Instagram? Met Tempo Giga krijg je tot 8 GB data om je helemaal te laten gaan!