Iedereen online! Maar … vergeet je offline marketing niet

Werk

Online marketing is de toekomst, zo wordt weleens verkondigd. Er zit zeker een grond van waarheid in die uitspraak: shoppen we tegenwoordig niet allemaal eerst online voor we naar een fysieke winkel trekken? Toch loont het voor ondernemers nog altijd om te investeren in offline marketing. Zonder daarbij je online marketing uit het oog te verliezen, uiteraard. Benieuwd hoe je offline marketing een plaats kunt geven in jouw marketingstrategie? Lees dan zeker verder.

28.07.2017
Door Céline R

Online marketing: niet te verwaarlozen
Voor alle duidelijkheid: in elk hedendaags bedrijf is online marketing vandaag een evidentie. Je bereikt je doelgroep nu eenmaal effectiever door ze te targeten op Facebook dan door een advertentie te plaatsen in een nationale krant. Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven; maak er als ondernemer dan ook slim gebruik van om aan promotie en klantenwerving te doen. Geen idee hoe je daaraan moet beginnen? Geen nood, deze ‘start to social media’-gids helpt je alvast op weg.

Offline marketing: het einde van een tijdperk?
Er zijn argumenten genoeg om de reclamespot op televisie dood te verklaren. Zelfs op YouTube worden video-advertenties meer en meer als storend ervaren. Maar offline marketing behelst natuurlijk veel meer dan de traditionele vormen van reclame die Don Draper in de fifties ook al aan zijn klanten pitchte (reclamespots en print-advertenties).

Offline marketingtools die dezer dagen nog wél werken
Daarom zetten we graag enkele effectieve vormen van offline marketing op een rijtje waaraan je misschien niet meteen had gedacht.

1.Wees een keynote speaker
Als ondernemer ben je hoogstwaarschijnlijk gespecialiseerd in een vak. Als je daarover ook nog eens enthousiast kunt spreken voor een publiek, heb je goud in handen. Keynote speakers die hun job goed doen, bereiken een geïnteresseerd publiek. Op die manier ben je een wandelend reclamebord voor jouw vak … én je bedrijf.

2.Pimp eens een ‘tote bag’
Het mag dan al een hip woord zijn voor een simpele draagtas: een ‘tote bag’ kan er bijzonder gestileerd uitzien. Als je de nodige aandacht besteedt aan het ontwerp ervan (dat uiteraard het logo van jouw onderneming bevat), wordt het een item dat iedereen graag rond zijn schouder draagt. En een extra tas komt altijd van pas.

3.Maak indruk met je visitekaartje
Wanneer je klanten ontmoet, of collega’s op een netwerkevent, komen de visitekaartjes onvermijdelijk boven. En als jij er eentje uitdeelt met een design dat afwijkt van alle andere, maak je meteen een onuitwisbare indruk. Wat je marketinggewijs wellicht ook iets oplevert: gedeeld worden op Instagram! #funnybusinesscard

4.Richt een beursstand in
Je hoeft niet alle vakbeurzen af te schuimen met je bedrijf, maar een keer per jaar een beurs uitkiezen die écht relevant is voor jouw onderneming en daar met een zorgvuldig ingerichte stand aanwezig zijn? Absoluut een goed idee.