Growth hacking: hoe de groei van je bedrijf versnellen?
Werk
Ja hoor, het is beslist een buzzwoord en misschien hebben we het binnen een jaartje alweer over een andere revolutie in de digitale ondernemerswereld. Toch loont het de moeite om het fenomeen ‘growth hacking’ eens van naderbij te bekijken. Ook als niet-marketeer kun je er namelijk waardevolle lessen uit trekken.
Wat is growth hacking nu precies?
De hamvraag. Want growth hacking even snel samenvatten, is niet zo makkelijk. Voornamelijk omdat het een vrij technische aangelegenheid is: growth hacking gaat over experimenteren met digitale (marketing)technieken om zo tot een explosieve groei van je bedrijf te komen. Wacht, laten we dat eventjes illustreren met enkele voorbeelden.
Airbnb: de pioniers
Wat begon als een site waarop particulieren een kamer in hun huis of appartement ter beschikking konden stellen aan toeristen, groeide in sneltempo uit tot een van de belangrijkste online platformen in de toeristische sector. Hoe ze zo snel zo groot werden? Door een combinatie van technisch vernuft en lef. De marketeers en techneuten achter Airbnb rustten niet voor ze manieren gevonden hadden om niet gewoon meer bezoekers naar hun site te lokken, maar véél meer. Ze bleven testen en experimenteren met hun webpagina’s, maar dé belangrijkste sleutel tot succes bleek de ‘hack’ waarmee ze hun eigen site koppelden aan een ander, op dat moment veel drukker bezocht online platform, het Amerikaanse Craigslist. In één klap vergrootte Airbnb zijn bereik exponentieel. (Dat die hack in ethisch opzicht misschien niet zo koosjer was, toont aan dat ‘lef’ in de growthhackersgemeenschap een rekbaar begrip is …)
Spotify en Instagram: meesurfen op de succesgolf van Facebook
In wezen deden Spotify en Instagram hetzelfde. Beide platformen haakten zich vast aan een platform met een groter bereik, namelijk Facebook. Wanneer je een song beluisterde op Spotify, verscheen er een link op je Facebookprofiel. En Instagram was zo succesvol, dat het geïntegreerd werd in Facebook en er later zelfs door werd overgenomen. Of hoe growth hacking zelfs tot zo’n groei kan leiden dat de grote jongens staan te springen om je in hun midden op te nemen.
Wat kun je als ondernemer leren van growth hackers?
Nogal wat. Het basisprincipe van growth hacking is experimenteren. En zijn niet alle grote wetenschappelijke uitvindingen ooit ontsproten uit een klein experimentje?
- Omarm de digitale revolutie. De mogelijkheden met online marketing zijn eindeloos.
- Data-analyse levert je altijd waardevolle inzichten op. Omring je met specialisten, die de data kunnen vertalen in groeiscenario’s voor je onderneming.
- Experimenteer en leer. Vindt jouw klant precies wat hij zoekt wanneer hij de naam van jouw product ingeeft in Google? Of kan die webpagina waarop je hem laat landen nog verbeterd worden? (De antwoorden op deze vragen luiden doorgaans respectievelijk: ‘mwah, misschien wel, misschien niet’ en ‘uiteraard!’)
- Blijf nieuwsgierig. De digitale technologieën ontwikkelen zich nog volop. Denk maar aan cloudoplossingen en CRM-systemen: oplossingen waarmee je je onderneming efficiënter kunt maken en op lange termijn kosten bespaart.
Tags
Found this useful? Share with