Google doet meer dan woorden opzoeken

Fun

Volgens Statista is Google de vaakst gebruikte zoekmotor ter wereld: 96% in India, 92% in Frankrijk, 81% in de VS… Oorspronkelijk was Google enkel een zoekmotor, een website die werkt met een superalgoritme en gebaseerd is op uiterst geavanceerde wiskundige formules. Een puur wetenschappelijk product dus!  Dankzij zijn ingenieurs heeft Google sinds zijn geboorte op 4 september 1998 ook een nageslacht gekregen: Maps, Gmail, Android, Earth, Drive, Hangouts,…

22.03.2017
Door Céline R

Vandaag nemen we je mee naar de oorsprong van het bedrijf uit Mountain View, met een aantal verbluffende projecten die bij het grote publiek nauwelijks bekend zijn.

De geschiedenis van het algoritme van Google

- september 1998: zoekmotor Google wordt gelanceerd
- oktober 2005: Jagger spoort links van slechte kwaliteit op
- juni 2010: Caffeine verhoogt de zoeksnelheid en zorgt voor preciezere resultaten
- februari 2011: Panda weert websites van slechte kwaliteit uit de zoekresultaten
- april 2012: Penguin bestraft websites waarop links staan die misbruik in de kaart kunnen spelen
- augustus 2012: Pirate verwijdert zoekresultaten waarover klachten wegens schending van de auteursrechten werden ingediend
- augustus 2013:
 Hummingbird steunt op semantiek om zoekopdrachten nog beter te interpreteren
- en juli 2014: Pigeon geeft voorrang aan lokaal relevante zoekresultaten

A.I.:  Niet alleen mensen maken muziek

De internetgigant werkt momenteel aan een nieuw project, dat de naam Magenta meekreeg. De bedoeling daarvan is om Artificial Intelligence (A.I.), oftewel kunstmatige intelligentie, kunst te laten creëren, te beginnen met muziek. In 2016 componeerde Magenta zijn eerste muziekstuk. Geen Mozart natuurlijk, maar als je bedenkt dat de muziek enkel en alleen is ontsproten aan het kunstmatige brein van een computer, is het toch behoorlijk indrukwekkend!

Transformeert Google onze wereld in een computerspel?

Met Project Tango belooft Google onze omgeving om te zetten in 3D-beelden. Het project maakt het smartphones en tablets aan de hand van camerasensoren mogelijk om de wereld om hen heen in 3D te zien, waardoor het project ongetwijfeld een van de belangrijkste vernieuwingen is die het Californische bedrijf realiseerde op het vlak van de zogenaamde augmented reality. Uiteraard hoopt vooral de sector van de computergames hiervan te kunnen profiteren, door zijn gameplay en grafische aspecten aan te passen aan deze nieuwe manier om zich te bewegen in een wereld in 3D.
Als jij niet naar het computerspel komt, komt het computerspel wel naar jou.

De GSM van de toekomst, door de ogen van Google

Google wil de GSM heruitvinden, door die te combineren met augmented reality. Project Tango maakt het gebruikers mogelijk om virtuele elementen toe te voegen aan de reële wereld (bijvoorbeeld kijken of die ene sofa wel je interieur past alvorens je hem ook daadwerkelijk online bestelt). De lancering daarvan ging gepaard met een nieuw ontwerp – een modulaire smartphone die luistert naar de naam Project Ara, waarbij de smartphone bestaat uit losse onderdelen die je zelf samenstelt, een beetje als LEGO-blokjes dus.

Wil je nog meer weten over Google? Ver hoef je daarvoor niet te zoeken: volg hier hun YouTube-kanaal, waarop je kan zien hoe het leven voortkabbelt in een van de meest bewonderde ondernemingen ter wereld.