Eten bij Eatsa: het eerste restaurant zonder mensen

De laatste tijd werd er heel wat gezegd en geschreven over Eatsa, in Amerika maar ook elders in de wereld. Waarom? Omdat Eatsa geen gewoon restaurant is: naast de klanten die in de rij op hun bestelling staan te wachten, zie je er geen mens. Ook wij schoven aan. En we werden niet ontgoocheld. Alhoewel …

11.12.2015
Door Andy V

Eatsa is gelegen in de financiële wijk in San Francisco. Wanneer je de deuren van het restaurant opentrekt, heb je eerder de indruk in een hightechwinkel te zijn binnengestapt. Vleeseters: loop maar door. Eatsa is het paradijs van de vegetariër. Alle gerechten zijn bereid op basis van quinoa.

Iemand om je bestelling op te nemen, is er niet. Wel iPads. De muur hangt er vol van. Op deze iPads kan je je quinoa op smaak brengen. Wij gingen voor quinoa met maïs, kikkererwtjes, powerseeds, noten en … kippeneiwit. Ja, dat lees je goed, in San Francisco is kip het ‘eiwit’ van de maaltijd geworden. Onze tablet vertelt ons dat onze maaltijd gezond, biologisch en caloriearm is. We kunnen niet wachten om te proeven …

Maar eerst moeten we onze kredietkaart in het systeem schuiven. Want als er geen diensters zijn, hoe kan je dan verwachten dat er een kassierster is? Hier heeft de ‘machine’ het voor het zeggen. Aan de hand van onze kredietkaart herkent het systeem ons en bezorgt het ons gerechtje op basis van quinoa. Wanneer we een volgende keer langskomen, herinnert het systeem onze voorkeuren en doet het ons suggesties. Ons kasticketje krijgen we gewoon via mail toegestuurd.

Na enkele minuten wachten, verschijnt onze naam op een van de 30 kluisjes waarin de maaltijden worden geplaatst. Je kan je kom meenemen of je bestelling ter plaatse opeten. Er is zelfs een terras! Eerlijk? Wij vonden ons eten nogal … smakeloos. Maar veel andere klanten waren zichtbaar tevreden en waarschijnlijk ook een beetje onder de indruk van de aanwezigheid van zoveel schermen en van de futuristische inrichting.

Toegegeven, bij het verlaten van het restaurant werden we overmand door een vreemd gevoel. Een futuristisch concept, dat is het zeker. We hebben gezond gegeten, voor niet veel geld (zo’n 10 euro, taksen en drankje inbegrepen). Maar we misten wel de interactie met andere mensen. Momenteel nemen enkele vertegenwoordigers van het merk de rol van steward op zich om de klanten vertrouwd te maken met de werking van het restaurant. Maar op termijn zullen die ongetwijfeld ook verdwijnen. Rondom je zie je alleen maar mensen die gehaast zijn en volledig opgaan in hun smartphone of computer. Geen goedendag. Geen tot ziens. En geen eet smakelijk.

De ingenieur die het concept bedacht, David Friedberg, is een product van de fabriek Google. En hij zou graag nog een stap verdergaan. Hij droomt ervan nog een aantal dergelijke restaurants te openen, maar dan wil hij de koks (die we al niet zien) vervangen door … robots. Wij zeggen niets!