Een creatieve ‘elevator pitch’, die bedenk je zo
Werk
30.06.2017 Céline RomanStel, je staat ’s morgens met je slaapkop én met een collega in de lift. Voor je goed en wel bedacht hebt of je nu over het weekend of over het werk moet beginnen, kondigt een subtiele ‘ping’ aan dat jullie gearriveerd zijn. De tijd die je doorbrengt tussen twee verdiepingen, is met andere woorden verwaarloosbaar. En toch zou die korte periode moeten volstaan om jouw business uit te leggen aan iemand anders – vandaar de term ‘elevator pitch’. Je idee verkopen is een kunst, maar met deze tips doe jij het binnenkort ook ‘pitch perfect’.
Straffe taal is niet verboden
Overdreven ‘sales’-achtige praatjes schieten hun doel vaak voorbij, maar in een elevator pitch is straffe taal wél toegestaan. Je hebt maar een paar seconden om je boodschap over te brengen, dus het heeft geen zin om terug te deinzen voor woorden als ‘ongezien’, ‘verbluffend’, ‘origineel’ of ‘marktleider’. Je gesprekspartner moet namelijk niet alleen meekrijgen wat je doet, maar ook wat je voor hém doet. Let op: buzzwoorden zoals ‘out of the box’, ‘doelgericht’ of ‘lean’ zijn sowieso uit den boze.
Vertel het tegen een vreemde
Wanneer je je elevator pitch voorbereidt, gebruik je beter geen termen die alleen mensen uit jouw bedrijf of sector begrijpen. Om jargon te vermijden, kun je je bijvoorbeeld inbeelden dat je je idee moet uitleggen aan een vreemde die totaal geen affiniteit heeft met wat jij dagelijks doet. Het idee is dat je publiek op het einde van jouw pitch geen vragen meer heeft – het is niet de bedoeling dat het met gefronste wenkbrauwen vraagt om bepaalde zinnen nog eens te herhalen.
Betrek je publiek bij je elevator pitch
Ook al heb je maar even, seconden duren akelig lang als je gesprekspartner ongeïnteresseerd naar zijn vingernagels of uit het raam blijft staren. Zorg daarom dat je hem meteen bij je praatje betrekt, bijvoorbeeld door in het begin een korte vraag te stellen of een aanknopingspunt te zoeken bij zijn dagelijkse leven. ‘Stel je voor …’, ‘Je kunt je wel inbeelden dat …’, ‘Wat als …’ of ‘Wanneer jij mocht kiezen …’ zijn openers die meteen de aandacht trekken.
Tags
Found this useful? Share with
