Een bedankje kan nooit kwaad: zo hou je je klanten aan boord

Werk

Als ondernemer kom je vaak handen te kort. Je hebt nog facturen op te maken, bestellingen te verzenden, leads op te volgen, … Toch loont het de moeite om af en toe even op de rem te gaan staan en je aandacht te wijden aan wat écht belangrijk is, namelijk: je klanten! Je moet hen op tijd en stond bedanken voor het vertrouwen, laten weten hoezeer je hen waardeert én ervoor zorgen dat je aan hun verwachtingen blijft voldoen. Zoiets is niet alleen beleefd, maar ook gewoon verstandig voor je zaak.

28.07.2017
Door Céline R

Klanten bedanken voor het vertrouwen

Met een gepersonaliseerd bedankkaartje laat je uiteraard zien dat je je klanten apprecieert. Maar zo’n kaartje doet veel meer dan je waardering uitdrukken. Op een subtiele en positieve manier breng je natuurlijk ook je zaak onder hun aandacht. Het meeste effect sorteer je nog altijd met een handgeschreven boodschap, waarmee je toont dat je tijd maakt voor je klanten. Aan zo’n werkwijze zijn natuurlijk ook nadelen verbonden; denk maar aan het feit dat ontvangers niet zomaar op ‘reply’ kunnen klikken om met jou in contact te komen. Met andere woorden: met een bedankkaartje trek je geen conversatie op gang, maar zet je je merk wél in de kijker.

Iedereen houdt van een verrassing

Hoewel het geen kwaad kan om je klanten ‘out of the blue’ te bedanken voor het vertrouwen, koppel je die actie toch het best aan een concrete gelegenheid. Een vijfjarig bestaan, een verhuizing of – aan de kant van de klant – een aankoop. Zo kun je je klanten bijvoorbeeld bedanken voor hun bestelling door een klein geschenkje mee te geven. Daarbij is de waarde van de aankoop minder belangrijk dan het feit dat een klant bijvoorbeeld al drie keer een beroep heeft gedaan op jouw zaak. Met andere woorden: trouwe bestellers verdienen een groter presentje!

Klantenbinding door feedback te vragen

Je huidige klantenbestand is de beste doelgroep die je je kunt wensen – maar doe jij ook voldoende om hen tevreden te houden? Het antwoord kom je te weten door een korte enquête af te nemen. Toegegeven, er zullen altijd klanten zijn die liever geen tijd investeren in zulke initiatieven, maar daartegenover staan dan weer de ontvangers die het gebaar wél interpreteren als oprechte interesse in hun noden en wensen. Jij vangt zo twee vliegen in één klap: je betrekt je klanten bij je onderneming én je leert hoe je jezelf kunt verbeteren.