Durf jij een goede uitdaging aan?
Fun
Sinds enkele jaren worden onze sociale netwerken overspoeld met challenges. Er is geen ontkomen aan, of je moest al op een andere planeet wonen. Het minste dat je kan zeggen, is dat er een challenge is voor iedereen. Hoe belachelijk, gevaarlijk, schattig of waanzinnig ook. Er zijn er zelfs voor het goede doel!
Een kort overzichtje van dit fenomeen dat helemaal nog niet uitgeblust is ...
We leven in een visuele, narcistische samenleving waarin we worden aangezet om onszelf steeds meer aan de wereld te tonen. De bedoeling is om zo veel mogelijk foto's en filmpjes van onszelf op sociale netwerken te delen. Om door anderen (h)erkend te worden. Om 'hetzelfde' te doen.
Alles begon in februari 2013, met de onvergetelijke Harlem Shake. In een filmpje ging een groepje mensen, vaak verkleed, helemaal uit de bol op het liedje Harlem Shake van Baauer. In amper 10 dagen werden 11.000 filmpjes geüpload op YouTube, en die filmpjes werden in totaal 44 miljoen keer bekeken. Alsof het niets was! Herbekijk de beste filmpjes (hier). Zelfs The Simpsons dansten gretig mee ;-)
De meeste challenges hebben een hoge amusementswaarde, maar er zijn er ook die verspreid worden om een of ander goed doel te steunen. Denk maar aan de Ice Bucket Challenge uit 2014 die heel wat bekende figuren in hun hemd zette (letterlijk én figuurlijk): Mark Zuckerberg, Oprah Winfrey, Justin Timberlake, ... Het initiatief was bedoeld om de strijd tegen ALS in de media te brengen en zo veel mogelijk geld in te zamelen. Dit filmpje van Bill Gates is ons tot vandaag bijgebleven (hier).
Minder verspreid, maar zeker even warm was de Neknominatie: help een dakloze. De bedoeling daarvan was om je te laten filmen terwijl je een dakloze te eten geeft, alvorens je drie vrienden nomineert om jouw voorbeeld te volgen. Dit is het filmpje van Julien (hier).
De Running Man Challenge is een hype uit april 2016 waarbij je ter plaatse je heupen ritmisch heen en weer wiegt (hier). Recenter werd zijn tegenhanger gelanceerd, de Mannequin Challenge, waarbij iedereen stokstijf moest blijven staan. In navolging van Hillary Clinton (hier) en Michelle Obama (hier) besloten ook wij de uitdaging aan te gaan (hier), net als onze Rode Duivels (hier).
Achter sommige challenges gaat zelfs een 'politieke boodschap' schuil. Zoals in de meest recente challenge, gelanceerd door Amerikaanse studenten: de Trump is coming Challenge, waarvan je hier een compilatie vindt. De bedoeling is om zo hard mogelijk weg te lopen wanneer je iemand hoort roepen 'Trump is coming'.
Ten slotte bestaan er ook gevaarlijke challenges zoals de Fire Challenge en de Cinnamon Challenge, schattige challenges zoals de Cheerios Challenge of intelligente challenges zoals de Calcul Challenge.
Deze challenges overspoelen onze sociale netwerken al jaren. En voor sommige gebruikers is het nu echt wel genoeg geweest. Daarom creëerden ze de Stop Doing Challenges Challenge, zoals YouTuber Ryan Niga (hier) ... Een groot succes ...
Welke challenges ga jij proberen?
Found this useful? Share with