De verhuischecklist: verhuizen in 8 stappen.

Tot uw dienst

De grote verhuisdag is in zicht! Na lang zoeken heb je dan toch een knus nestje gevonden. Maar voor je je in de zetel voor je tv neerploft – met Love van Orange :-) – doorloop je best nog even onze checklist.

20.11.2018
Door Céline R

Wanneer verhuis je best?

Het lijkt evident, maar leg zo snel mogelijk een verhuisdatum vast.
Als je huurder bent, raadpleeg je je huurcontract of spreek met je huisbaas af wanneer je de huissleutels krijgt. Zeker als er eerst nog werken moeten gebeuren. Vergeet ook niet om je contract bij je huidige huisbaas op te zeggen.
Sommige eigenaars zijn heel toegeeflijk en overhandigen de sleutels een paar dagen voordat je erin mag, zodat je bijvoorbeeld de muren een likje verf kan geven :-)
Als je eigenaar wordt, hangt alles af van de datum waarop de notariële akte wordt ondertekend. Geef hem een belletje om er zeker van te zijn dat hij alle noodzakelijke documenten in zijn bezit heeft...
Let op: als je nu huurt, moet je zeker ook rekening houden met wanneer je het huis uit moet...

De verhuis zelf

Ook hier raden we je aan er ruim van tevoren mee te beginnen.
Verhuizen kan op twee manieren. Een eerste mogelijkheid is om een professionele verhuisfirma in te huren. Vraag meerdere firma's om een offerte en vergelijk de prijzen en de aangeboden diensten. Vraag jezelf af: heb ik een vrachtwagen of een bestelwagen nodig? Heb ik een lift nodig? Hoeveel verhuizers heb ik nodig? Kunnen er vrienden helpen?
Reserveer zo snel mogelijk je verhuisdatum bij de firma van je keuze. Bepaalde periodes zijn heel druk voor verhuisfirma's en je wil niet het risico lopen dat je alleen staat op straat, met al je dozen en meubels.
Een andere mogelijkheid is zelf verhuizen. In dat geval moet je ook een bestelwagen reserveren, en eventueel een parkeerplaats.

Goed verzekerd, goed geregeld

Vergeet niet om je verzekeraar te vragen om je verzekeringscontracten te wijzigen, op de exacte verhuisdatum. Je oude woonst blijft jouw verantwoordelijkheid tot aan de overhandiging van de sleutels.
Er zijn ook mensen die het zekere voor het onzekere nemen  zijn en daarom een bijzondere, tijdelijke verzekering afsluiten. Die dekt de personen die je komen helpen zijn (deel hun namen mee aan je verzekeraar) maar ook materiële schade, als je bijvoorbeeld kostbare spullen hebt.

Je contracten voor internet en tv

De eerste dagen na de verhuis heb je nog bergen werk, dat weten we. Schilderen, uitpakken, sorteren, inrichten, ... Toch doe je er goed aan om zo snel mogelijk je bestaande verbindingen te verhuizen of een nieuwe operator te zoeken als je operator daar niet beschikbaar is.
Als je al klant van Orange bent, lees dan ons artikel waarin we uitvoerig beschrijven welke stappen je allemaal moet volgen.
Als je op je nieuwe adres Orange-klant wil worden, lees dan ons artikel over Easy Switch.
Tot slot moet je weten dat Orange ook internet aanbiedt via 4G. Dat kan je tijdelijk uit de penarie helpen als de aansluiting op je nieuwe adres vertraging oploopt. Meer info over de Flybox.

De kracht van dozen

Toegegeven: al je spullen inpakken, het is een heel karwei. Maar tegelijk is het ook een mooie kans om eindelijk eens je spullen te sorteren.
Onze kasten puilen uit van de spullen en kleding waar we al jarenlang geen afscheid van kunnen nemen. Een verhuis is dan het ideale moment om eens te kijken wat je echt wil houden en wat je wil weggooien/weggeven.
Ruim al je kasten op: van de kelder tot de zolder, van de berging tot de keuken. Het helpt als je bij jezelf zegt dat je dan minder moet verhuizen :-)
Kapotte spullen/kleren mogen in de vuilnisbak (in de juiste zakken) of breng ze naar het containerpark van jouw gemeente. Op het internet vind je hoeveel je eventueel moet betalen in elk containerpark.
Herbruikbare kleding kun je in textielcontainers gooien of binnenbrengen bij een ophaalpunt voor oude kledij, zoals je er vrijwel overal in België vindt (Groupe Terre, Spullenhulp, Oxfam, Curitas, Rode Kruis enz.).
Idem voor spullen en meubels die nog iemand heel gelukkig kunnen maken (denk aan Emmaus, Rode Kruis, Troc, OCMW enz.). Informeer je goed want sommige verenigingen komen je spullen niet zelf bij jou ophalen.
Schrijf ook op je dozen wat erin zit en in welke kamer ze moeten komen. Dat vergemakkelijkt de verhuis.

Je post

Hoewel 90% van de communicatie ons vandaag digitaal bereikt, moeten bepaalde leveranciers en/of instellingen je nog altijd per post kunnen bereiken. Vergeet dus niet om je post naar je nieuwe adres te laten doorsturen. Bpost vraagt om je aanvraag minstens 15 dagen vóór je effectief verhuist in te dienen. Je kan zelf opgeven vanaf wanneer je post moet worden doorgestuurd.
Meer info op de site van bpost.

Elektriciteit, gas en water

Vergeet niet om je leveranciers één week voor de verhuis te vragen om je contracten voor elektriciteit, gas en water op te zeggen of te wijzigen.
Doorgaans staat het je ook vrij om het contract van de vorige eigenaar/huurder over te nemen. Op die manier hoef je niet te betalen om de meters te openen/sluiten.
Let op: de overnamedocumenten moeten ondertekend zijn door zowel de overnemer als de overdrager. Zonder beide handtekeningen is een document niet geldig.

De laatste rechte lijn

Alles is ingepakt, je hebt iemand gevonden die op de kinderen en/of huisdieren past, de verhuiswagen is gereserveerd, ...
Toch zijn er nog een aantal dingen die je niet mag vergeten:
- maak je oude woning schoon en repareer wat stuk is voor de plaatsbeschrijving plaatsvindt.
- deel je nieuwe adres mee aan bepaalde leveranciers (scholen, werk, ziekenfonds, bank enz.).
- koppel je koelkast en diepvriezer los, minstens 48 uur voor de verhuis.
- neem de meterstanden op.

Je bent verhuisd!

Proficiat, het is je gelukt! Welkom in je nieuwe thuis.
Schrijf je zo snel mogelijk in bij je gemeente, laat indien nodig de gegevens op de elektronische chip van je huisdieren wijzigen en vooral: vergeet niet om je nieuwe buren dag te zeggen!

Orange verhuist met je mee