De vakantiejob van je dromen: betaald worden om naar YouTube te kijken

Fun

Deze Finse app betaalt tieners om hele dagen naar YouTube te kijken en hun favoriete video's te selecteren. Wij vertellen je alles over deze droomjob en hoe Neverthink de tv opnieuw heeft uitgevonden.

08.01.2019
Door Céline R

Wie is het creatieve brein achter Neverthink?

Neverthink werd in Helsinki opgericht door twee vrienden. Zij droomden ervan om naar YouTube te kijken alsof het televisie was, voor als je gewoon een beetje voor de tv wil hangen zonder eerst een halfuur op het internet te speuren naar welke video's je nu echt wil zien.
Daarom lanceerden ze een platform waarop je zelf afspeellijsten kan kiezen over verschillende thema's, zoals gamen of koken, tot zelfs memes of andere virale video's. Een beetje zoals de tv in je woonkamer: jij kiest een zender die bij je humeur past en een team beslist voor jou welke video's op je scherm verschijnen. En als je het zat bent, zap je gewoon verder.



15 euro per uur... om video's te bekijken

Om de zenders actueel te houden, nam Neverthink een tiental tieners in dienst die nu de coolste job op aarde hebben (alleen betaald worden om te niksen lijkt ons nog toffer). Ze worden immers betaald om spraakmakende video's te bekijken en te selecteren voor hun gebruikers. De tieners vormen een heuse redactie, elk met hun eigen specialisatie. Iedere tiener staat aan het hoofd van een of twee zenders.
Sommigen studeren nog en doen dit deeltijds, voor anderen is het hun voltijdse job. Voor zo'n 15 euro per uur kunnen ze hele dagen video's bekijken vanuit hun luie zetel thuis of in de kleurrijke kantoren van de start-up. Maar dat is nog niet alles! Om het groepsgevoel aan te sterken, mogen ze geregeld samen naar de bioscoop, VR-games spelen en zelfs op reis... allemaal op kosten van de firma, uiteraard!
Niet verwonderlijk dat Neverthink dagelijks 5 sollicitaties binnenkrijgt!

Waarom is Neverthink zo anders dan anders?

Neverthink mikt vooral op die mensen die iets op hun scherm willen zien terwijl ze andere dingen doen, zonder dat ze er dus hun aandacht bij moeten houden. In tegenstelling tot YouTube, waar algoritmes beslissen welke video's later worden afgespeeld, worden de video's hier geselecteerd door mensen van vlees en bloed, een beetje zoals de zaps van bepaalde youtubers.
De start-up is nog in volle bloei. Na de volgende crowdfunding willen de oprichters liefst 90 programmeurs aanwerven. Waarom nu? Neverthink wil het ijzer smeden terwijl het heet is: zijn aanhang groeit gestaag en de app hoort volgens Google bij de vermakelijkste apps van 2018. Probeer het zelf eens uit. Wij zijn alvast overtuigd! Nu we erover nadenken, misschien moeten we ook maar eens onze sollicitatiebrief opsturen... En jij?