De sneakergekte is compleet: kitsch, cult of gewoon lelijk?

Fun

Sneakers met zelfstrikkende veters, met een Captain Marvel-motief, of afgrijselijke sneakers uit de jaren 80: je vindt ze in alle kleuren en vormen... en je ziet ze overal, op kantoor maar ook in de discotheek.

27.03.2019
Door Céline R

Back to the Future, maar dan in het echt

In de jaren 80 zagen we al magische zelfstrikkende sneakers in de film Back to the Future. Nu, bijna 35 jaar later, bestaan ze eindelijk echt. De Adapt BB werd officieel door Nike op de markt gebracht als een basketbalschoen (vandaar de BB). Schuif je voeten erin en poef... de veters spannen zich vanzelf aan. Laat je niet intimideren door z'n prijs (300 euro) want je kan de schoen ook koppelen aan een mobiele app, wat de film destijds niet kon voorspellen. Zoals elke goede uitvinding, heeft ook deze sneaker last van hier en daar een bug. De veters zouden een eigen willetje hebben, maar daar speelt Nike op in door regelmatig een update aan te bieden. Puma zou volgend jaar ook een eigen model lanceren, maar met een milder prijskaartje.

De cultus van de cultsneakers

De film van Captain Marvel kan je nu al een tijdje in de cinema bekijken en ook de merchandising draait intussen op volle toeren. Een van de meest gegeerde Captain Marvel-producten is... een stel baskets in de kleuren van de superheldin. Het model is een creatie van ontwerpster Jen Bartel, die een foto van de schoen op haar Twitter had geplaatst. Ze werkte samen met Adidas aan deze limited edition schoen die alleen in de VS verkocht zal worden. De prijzen op eBay zullen door het dak schieten.

Lelijk is het nieuwe hip

In de VS zijn de dad sneakers erg gewild. De lompe baskets uit de eighties en nineties zijn helemaal terug van weggeweest. Echte dad sneakers herken je aan de dikke zool, het beperkte kleurenpalet... en het comfort. Ze worden ook wel weinig flatterend 'ugly sneakers' genoemd en je kan ze online kopen of... in de tweedehandswinkel. Zelfs Balenciaga springt op de kar. Het prijskaartje is er ook naar: terwijl ze ze in een tweedehandswinkel bijna gratis weggeven, durven de grote merken tot wel 700 euro vragen voor een paar.

Instagram-accounts die je móét volgen

Met 3 miljoen volgers is Nice Kicks de referentie voor iedereen die van sneakers houdt. De nieuwste modellen en trends, voor tijdens het sporten of in je vrije tijd: je vindt er alles, met elke dag een resem nieuwe foto's. Sole Collector heeft 1,8 miljoen volgers. Het principe is hetzelfde, alleen staat hier de combi sneakers-sokken centraal en zien we vooral veel basketbalsterren de revue passeren. Sneaker Freaker tot slot profileert zich als een geïllustreerd magazine. De account rekent op zijn achterban van 870.000 abonnees om de sterkste en meest verrassende trends in de wereld van de sneakers onder de aandacht te brengen.

Inspiratie nodig? Volg de hashtag #sneakersaddict !