De NMBS spoort digitaal

De dagen van het papieren treinbiljet zijn geteld. De NMBS zette de voorbije weken een heus digitaal offensief op waarmee het ook hulde bracht aan de smartphone. Dit is wat je ervan moet onthouden.

19.04.2018
Door Céline R

50 % van de pendelaars is al geconnecteerd
Ja, dat lees je goed! Eén Belg op twee gebruikt vandaag zijn smartphone om de dienstregeling en de haltes van de treinen te bekijken op de mobiele website of in de applicatie voor iPhone of Android. De website krijgt de komende maanden een grondige opfrisbeurt en zal nog eenvoudiger zijn, op alle schermen. Dat werd hoog tijd, maar het is wel leuk nieuws!

Papierloze tickets
De NMBS kondigde begin maart aan 70 miljoen euro te zullen investeren in de digitalisering van zijn vervoersbewijzen. Met andere woorden: bye, bye, papier! Er bestaan nu al meerdere opties (via de app, met een QR-code, MOBIB of je identiteitskaart). Op dit moment wordt 9 % van de tickets online verkocht. De bedoeling is dat dat aandeel veel, veel groter zal worden (en snel ook).

Nieuwe schermen in de treinen
Om de informatie aan de reiziger te verbeteren, zal de NMBS gedurende het hele traject realtime-informatie op de schermen in de treinen tonen: nieuwe interface, aankondigingen, eventuele storingen. De meerderheid van de befaamde S-treinen is al uitgerust, de rest zal volgen.

Een digitale hub in Brussel-Centraal
Op 26 april wordt in het station Brussel-Centraal de allereerste nieuwe digitale hub van Google geopend. Het doel is om 10.000 mensen te verwelkomen en onder te dompelen in het Digitaal Atelier van Google en in de digitale wereld. Brussel-Centraal is een drukbezocht station: dagelijks nemen er 60.000 passagiers de trein.

En zelfs een YouTube-kanaal
De NMBS post tegenwoordig Franstalige en Nederlandstalige filmpjes op YouTube waarin ze de aandacht vestigt op de verschillende spoorberoepen en de aparte sfeer in haar stations. Abonneer je snel op dit leerrijke kanaal!