Te veel e-mails, een last voor het milieu (en onszelf): doe er iets aan!

Puilt jouw mailbox ook elke dag uit? Lees dit artikel, dan begrijp je beter de impact van mails op het milieu en maak je mailen een beetje groener met onze tips!

18.09.2020
Door Cédric

Onze e-mails maken de klimaatopwarming erger. Hoe dat kan? Het e-mailverkeer is onmogelijk zonder gigantische, energieverslindende servers. Maar het goede nieuws is dat we ook allemaal kunnen helpen om de impact van onze e-mails op de planeet te verkleinen.

E-mail: de cijfers

Eerst zetten we enkele interessante statistieken over e-mails op een rijtje. De technologie zelf werd door Ray Tomlinson in de jaren 60 uitgevonden en wordt nu wereldwijd intensief gebruikt. Ons e-mailgebruik is alleen in indrukwekkende cijfers uit te drukken:

  • Er zijn momenteel 5,59 miljard e-mailaccounts actief;
  • In 2019 werden elke dag 293,6 miljard e-mails verstuurd en ontvangen;
  • Het aantal e-mailgebruikers in 2019 bedraagt 4 miljard;
  • Wie op kantoor werkt, ontvangt gemiddeld 121 e-mails per dag.

Hoeveel bedraagt de koolstofuitstoot van één e-mail?

Je zou het niet zeggen, maar e-mailen veroorzaakt wel degelijk een flinke CO2-uitstoot. Om je een idee te geven:

  • 0,3 gram per spammail die je ontvangt;
  • 4 gram per e-mail zonder attachment;
  • 11 gram voor een e-mail met een bijlage van 1 MB (zoveel als een plastic tasje);
  • Tot 50 gram voor een lange e-mail met bijlagen.

Deze statistieken over het CO2-verbruik van mails zijn afkomstig uit het boek “How Bad are Bananas?: The Carbon Footprint of Everything“, dat Mike Berners-Lee enkele jaren geleden heeft gepubliceerd. De auteur is niemand minder dan de broer van Tim Burners-Lee, die als de bedenker van het internet wordt beschouwd.

Hoe kan het dat e-mails zo sterk vervuilen?

De statistieken zijn duidelijk en de wetenschappers bevestigen het: e-mails dragen bij tot de klimaatopwarming. Hoe dat kan, begrijp je als je weet dat alle data die via het internet circuleren in datacenters worden bewaard. Ze verbruiken enorme hoeveelheden energie, onder andere voor koeling. Dit noemen wij de CO2-voetafdruk van de e-mailopslag.

Het is minder bekend, maar datacenters zijn verantwoordelijk voor de uitstoot van een aanzienlijke hoeveelheid broeikasgassen die het klimaat op aarde ontregelen. Ze veroorzaken een stille of slapende vervuiling.

Gelukkig kunnen wij allemaal onze CO2-voetafdruk verkleinen als we enkele eenvoudige regeltjes volgen.

Goede voornemens: onze tips 

Om de CO2-voetafdruk van ons mailverkeer te beperken geraken we met gezond verstand al een heel eind.

Minder geadresseerden

Het lijkt misschien te vanzelfsprekend, maar je bericht naar minder personen sturen is al een goed begin. Je stoort dan minder mensen en je beperkt vooral het energieverbruik.

Minder attachments

Vermijd zoveel mogelijk bijlagen bij je berichten. Vaak is het voldoende om alleen een link in je e-mail te zetten, zodat je geen “zware” (en dus vervuilende) berichten moet rondsturen.

Hoe doe je dat? In plaats van een omvangrijk bestand aan je bericht te hangen, gebruik je een WeTransfer-link. De geadresseerde kan dan zelf beslissen of hij het bestand wil downloaden. Nog een voordeel: na een tijdje verloopt de WeTransfer-link. In tegenstelling tot bijlagen die lang bewaard worden, gebruik je met de link minder ruimte op de server.

Minder toeters en bellen in je handtekening

Gebruik een eenvoudige e-mailhandtekening, zonder logo of ander beeld. Wat telt, is dat mensen weten wie je bent en hoe ze je kunnen bereiken. Al de rest is overbodig.

Minder mails in je mailbox

Hoeveel berichten op de servers worden bewaard, heb je voor een stuk zelf in de hand. Maak daarom je mailbox zo vaak mogelijk leeg. Bij sommige mailprogramma’s, zoals Gmail of Hotmail, is het mogelijk om dit proces te automatiseren. Ze wissen je e-mails dan na bijvoorbeeld 30 dagen. Vergeet niet om ook de mailbox “Verzonden items” af en toe leeg te maken. Wedden dat er onnodig veel mails in rondslingeren?

Orange wordt steeds groener

We mogen er gerust trots op zijn: Orange is al voor het zesde jaar na elkaar gecertificeerd en gelabeld als “CO2-neutraal”. Onze gebouwen, ons netwerk en de Orange-shops zijn dus gegarandeerd neutraal inzake CO2-uitstoot. CO2-neutraliteit maakt deel uit van onze inzet voor duurzame ontwikkeling.

Wat we niet kunnen verminderen, compenseren we bij Orange. We doen dat bijvoorbeeld door in Afrika lokale en economisch duurzame nutsprojecten te financieren.

Ik wil alle inspanningen zien die Orange levert voor duurzame ontwikkeling!


Lees ook:

▶️ Waarom gsm’s en smartphones recycleren zo belangrijk is

▶️ 6 zero waste apps om je ecologische voetafdruk te verkleinen