Betere resultaten dankzij je smartphone?

Voor of tegen gsm-gebruik op school? Het debat ligt wijd open. Uit een onderzoek blijkt nu dat je betere cijfers kan halen dankzij je smartphone. Op voorwaarde dat je duidelijke regels voor het gsm-gebruik oplegt ...

23.09.2015
Door Simon V

Op veel scholen zijn smartphones verboden. Ze zouden jongeren afleiden, een technologiekloof creëren, en aanzetten tot spieken en diefstal. Maar wat als nu zou blijken dat je met een smartphone ook je cijfers kan opkrikken? Bij onderzoekers woedt ondertussen een hevig debat ...

Uit een studie van de London School of Economics blijkt dat gsm-gebruik in de klas een duidelijk nadelig effect heeft op de schoolprestaties. In scholen waar het toestel verboden is, scoren de leerlingen 5 % hoger. Maar natuurlijk hangt alles af van hun niveau. Bij leerlingen die van nature pienter zijn, zullen we praktisch geen verschil zien qua resultaten.

Volgens de onderzoekers is in de eerste plaats het soort gsm-gebruik bepalend voor de productiviteit. Als de gsm gebruikt wordt om dingen te controleren, dan bewijst het toestel zijn nut. Maar als het gebruikt wordt om spelletjes te spelen of voor andere dingen die niets met de les te maken hebben, dan verliest het toestel uiteraard zijn nut.

Een ander, Amerikaans, onderzoek nuanceert. Zo bestudeerden onderzoekers aan de universiteit van Ohio de aard van de berichtjes die de studenten uitwisselen, van de tweets die ze posten en de pagina's die ze bezoeken. Tot hun eigen verbazing moesten ze vaststellen dat de resultaten 10 tot 17 % hoger lagen indien de inhoud ervan verband houdt met de lessen. Nog een verrassende vaststelling: die studenten onthielden gemiddeld 51 tot 58 % meer van de les dan hun klasgenoten.

En de profs? Ook docenten en leerkrachten blijven niet gespaard van de smartphoneplaag. Hoewel veel leerkrachten het goede voorbeeld proberen te geven tijdens de les, horen we van veel directeurs dat ze tijdens een werkvergadering of op een klassenraad toch ook stiekem op hun gsm zitten te tokkelen. Misschien moeten we onszelf de vraag stellen of een gsm-verbod op school wel haalbaar is. Is het geen strijd waarvan we op voorhand weten dat we die zullen verliezen?