Alles weten over mijn smartphone (15)
Tot uw dienst
Het is intussen al een gewoonte geworden: op donderdag ontrafelen we de diepste geheimen van je smartphone en bepaalde apps. Gisteren vroeg Rose-Marie me om haar meer te vertellen over LinkedIn, een bij het grote publiek relatief onbekend sociaal netwerk.
En dus delen we al onze kennis in onze blogpost van donderdag.
LinkedIn, je kan het amper uitspreken. Bovendien zie ik het nut er niet van in.
LinkedIn is een sociaal netwerk dat gericht is op professionals. Via het netwerk kom je in contact met oud-collega's, huidige collega's en waarom niet, toekomstige collega's. Het platform bouwt bruggen tussen mensen en bedrijven en biedt je een kijk in hun aanbod van vacatures.
Het is een website vol zoekertjes?
Niet alleen dat. Je kan er ook professionele relaties smeden, een netwerk uitbouwen met professionals die je carrière een stevig duwtje in de rug kunnen geven, over het werk praten en je cv online zetten in de hoop dat iemand jou, wie weet, de job van je leven aanbiedt. Bedrijven maken immers steeds vaker gebruik van dit netwerk om hun witte raaf te vinden.
Een soort van Facebook Pro waarop je met je collega's kan praten, dus?
Zo kan je het wel zien. Maar het is ook een plaats waar bedrijven praten over zichzelf en hun resultaten, waar ze hun ideeën en waarden delen.
Stel, je bent op zoek naar de Product Manager van een bedrijf X, dan is de kans groot dat je zijn of haar gegevens hier vindt, op de pagina van dat bedrijf.
Hoe ga je concreet te werk?
Kinderspel ;-) Meld je aan met je e-mailadres van het werk (dat raden we althans aan, want alles blijft natuurlijk werkgerelateerd). Geef aan voor welk bedrijf je werkt en welke functie je er vervult. Daarna zal de app je een lijst voorstellen van mensen die voor dezelfde firma werken en op de website zijn geregistreerd. Aan jou de keuze of je hen een notificatie wil sturen dat je ook op LinkedIn zit. Daarna kunnen zij je al dan niet als contact accepteren.
Andere contacten leer je via via kennen en voeg je met één tik toe.
Verder kan je je 'abonneren' op de profielen van de bedrijven die je interesseren en je interesses kiezen. Zo stuurt de app alleen inhoud op je af die aan je verwachtingen voldoet.
Kunnen we zelf ook inhoud delen?
Natuurlijk. Let er wel op dat je geen video's van katjes (zelfs al zijn ze suuuuuperschattig) of selfies in je badkamer post. Dit is een professioneel platform, en dus is er enkel plaats voor inspirerende artikels, de nieuwste marketingtrends, ideeën om de productiviteit van je bedrijf te verhogen enz.
Een sociaal netwerk waar iedereen zich serieus gedraagt, het bestaat dus ook.
Tags
Found this useful? Share with
