Menu

3 HR-trends waar je als beginnend ondernemer op moet inzetten

Als beginnend ondernemer ben je meestal gefocust op één product of dienst. Een complexe organisatiestructuur is (nog) niet aan jouw bedrijf besteed; gedetailleerde functieomschrijvingen evenmin – je flexibele werknemers vervullen vaak verschillende rollen tegelijkertijd. Je HR-strategie moet perfect aansluiten bij die unieke situatie en je personeel voor honderd procent ondersteunen, zodat hun productiviteit op punt blijft en jouw bedrijf zijn marktaandeel kan vergroten. ‘Efficiënt’ en ‘duurzaam’ zijn de sleutelwoorden voor de HR-trends die je vooruithelpen.

05.07.2017
Door Céline R

1.Onboarding: investeren in de toekomst

In kleine ondernemingen (of in een kleine onderneming) ligt het tempo meestal hoog. Zelf heb je duizend-en-een dingen om in de gaten te houden. De verleiding is dus groot om nieuwe werknemers meteen voor de leeuwen te gooien. Toch loont het meer dan de moeite waard om voldoende tijd in hen te investeren. En dan hebben we het niet alleen over trainingen of opleidingen, die je wellicht voorziet, maar vooral over de onboarding-procedure.

Onboarding, het proces waarbij een nieuwe medewerker zich de bedrijfscultuur toe-eigent en de collega’s leert kennen, wordt vaak over het hoofd gezien. Uit studies blijkt nochtans dat die aspecten net cruciaal zijn voor de integratie op de werkvloer én de productiviteit. Dankzij een goede onboarding-procedure (een mentor aanstellen, regelmatig polshoogte nemen, de ‘ongeschreven regels’ verduidelijken …) zijn nieuwe werknemers niet alleen sneller ingewerkt, maar zijn ze ook minder geneigd om te gaan ‘jobhoppen’.

2.Een korte aanwervingsprocedure

Een tweede HR-trend die jou als beginnend ondernemer op het lijf geschreven is, is die van de verkorte aanwervingsprocedure. De tijd dat er weken voorbijgingen terwijl kandidaten bij hun brievenbus of voor hun computerscherm waakten in de hoop een reactie van hun toekomstige werkgever te krijgen, is voorbij – en terecht. Niet alleen wil je zo snel mogelijk extra werkkrachten inschakelen om jezelf en je personeel te ontlasten; een kort rekruteringsproces verkleint ook de kans dat kandidaten afhaken (zeker diegenen die goed in de markt liggen, want zij zitten vaak niet om jobaanbiedingen verlegen). Een korte aanwervingsprocedure straalt tot slot positief af op jou als innovatieve en daadkrachtige ondernemer.

3.Rekruteren via sociale media

Tot slot moet je jezelf eens afvragen waar je nieuw talent gaat zoeken om je team te versterken. Beperk je je tot LinkedIn? Dan laat je een heleboel potentiële medewerkers zomaar links liggen. Zo kun je hen bijvoorbeeld berichten sturen via Twitter (zonder lengtelimiet), of op Facebook posten dat je op zoek bent naar nieuw talent